ТЕХНОЛОГІЇ Й ІННОВАЦІЇ В ДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ ЕРИ ІНФОРМАЦІЇ: ІНФОРМАЦІЯ І ТЕХНОЛОГІЇ
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ТЕХНОЛОГІЇ Й ІННОВАЦІЇ В ДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ ЕРИ ІНФОРМАЦІЇ: ІНФОРМАЦІЯ І ТЕХНОЛОГІЇ
TECHNOLOGY AND INNOVATION IN HUMAN ACTIVITY OF THE INFORMATION AGE: INFORMATION CHALLENGES AND TECHNOLOGIES ТЕХНОЛОГИИ И ИННОВАЦИИ В ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ЧЕЛОВЕКА ЭРЫ ИНФОРМАЦИИ: ПРОБЛЕМЫ ИНФОРМАЦИИ И ТЕХНОЛОГИИ |
|
Creator |
Burov, Oleksandr Yu.
|
|
Subject |
інформаційно-комунікаційні технології; інтелектуальні мережі
information and communication technologies; intelligent network информационно-коммуникационные технологии; интеллектуальные сети |
|
Description |
У статті розглянуто роль розвитку технологій, насамперед, у зв’язку із соціальними трансформаціями і переходом людства до ери інформації/знань, аналізується тенденція прискорення зміни технологій і її зв’язок із цивільними і воєнними змінами в суспільстві. Зроблено наголос на принципову новизну інформаційної ери – перехід людства від виробництва переважно матеріальних виробів до нематеріальних (інформація, знання, когнітивні процеси людини). Підкреслюється, що ІКТ не тільки набувають зростаючого значення, але стають рушійною силою розвитку людської цивілізації. Наводяться основні риси освіти в інформаційну еру, серед ІКТ освітнього призначення виділяються технології дистанційної освіти.
It is discussed the role of technology development, especially in connection with social transformation and transition of humanity to the era of information/knowledge, analyzed the trend accelerating technological change and its relation to civil and military changes in society. It is emphasized the fundamental novelty of the information age, namely the transition of mankind from the production of material products mainly to intangible (information, knowledge, human cognitive processes). It is emphasized that ICT gain not only growing importance, but become a driving force of human civilization. The basic features of education in the information age, including ICT educational purpose out technology for distance education are described. В статье рассмотрена роль развития технологий, прежде всего, в связи с социальными трансформациями и переходом человечества к эре информации/знаний, анализируется тенденция ускорения изменений технологий и ее связь с гражданскими и военными изменениями в обществе. Основное внимание уделено принципиальной новизне информационной эры – переходу человечества от производства преимущественно материальных изделий к нематериальным (информация, знания, когнитивные процессы человека). Подчеркивается, что ИКТ не только приобретают возрастающее значение, но становятся движущей силой развития человеческой цивилизации. Приводятся основные черты образования в информационную эру, среди ИКТ образовательного назначения выделяются технологи дистанционного образования. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2015-10-31
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття рецензируемая статья Peer-reviewed Article |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1274
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 49, No 5 (2015); 16-25
Информационные технологии и средства обучения; Vol 49, No 5 (2015); 16-25 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 49, No 5 (2015); 16-25 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 49, No 5 (2015); 16-25 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1274/957
|
|
Rights |
Copyright (c) 2015 Oleksandr Yu. Burov
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|