ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ У СУЧАСНИХ МОДЕЛЯХ ІННОВАЦІЙНИХ ОСВІТНІХ ПРОЦЕСІВ
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ У СУЧАСНИХ МОДЕЛЯХ ІННОВАЦІЙНИХ ОСВІТНІХ ПРОЦЕСІВ
INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN CONTEMPORARY MODELS OF INNOVATIVE EDUCATIONAL PROCESSES ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В СОВРЕМЕННЫХ МОДЕЛЯХ ИННОВАЦИОННЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ПРОЦЕССОВ |
|
Creator |
Konovalchuk, Ivan I.
|
|
Subject |
інноваційний процес; інформаційно-комунікаційні технології; інформаційно-комунікаційне середовище; інноваційні мережі; обмін знаннями й досвідом
innovation process; information and communication technologies; information and communication environment; innovation networks; knowledge and experience exchange инновационный процесс; информационно-коммуникационные технологии; информационно-коммуникационная среда; инновационные сети; обмен знаниями и опытом |
|
Description |
У статті на підставі теоретико-емпіричних досліджень проаналізовано роль і функції інформаційно-комунікаційних технологій у сучасних моделях інноваційних освітніх процесів. Інформаційно-комунікаційні технології визначено як комплекс засобів і методів одержання, збору, аналітико-синтетичної обробки, зберігання та розповсюдження інформації, яка використовується в управлінні соціально-педагогічними системами. З’ясовано, що мережеві, інтегративні, швидкого навчання й обміну знаннями моделі інноваційних процесів створюють інформаційно-комунікаційне середовище, яке дозволяє швидко й ефективно обмінюватися інформацією. Представлено досвід науково-методичного й інформаційного супроводу нововведень.
The article contains the analysis of the role and function of information and communication technologies in contemporary models of innovative educational processes based on theoretical and empirical studies. Information and communication technologies are defined as a set of tools and methods for obtaining, collecting, analytic and synthetic processing, storage and dissemination of information used in the management of socio-pedagogical systems. It was found that the network, integrative, fast learning and knowledge sharing models of innovative processes create information and communication environment allowing quickly and effectively exchange information. The experience of scientific-methodical and information support of innovations is outlined. В статье на основании теоретико-эмпирических исследований проанализировано роль и функции информационно-коммуникационных технологий в современных моделях инновационных образовательных процессов. Информационно-коммуникационные технологии определены как комплекс средств и методов получения, сбора, аналитико-синтетической обработки, хранения и распространения информации, используемой в управлении социально-педагогическими системами. Выяснено, что сетевые, интегративные, быстрого обучения и обмена знаниями модели инновационных процессов создают информационно-коммуникационную среду, которая позволяет быстро и эффективно обмениваться информацией. Представлен опыт научно-методического и информационного сопровождения нововведений. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2015-04-23
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття Peer-reviewed Article рецензируемая статья |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1233
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 46, No 2 (2015); 124-131
Информационные технологии и средства обучения; Vol 46, No 2 (2015); 124-131 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 46, No 2 (2015); 124-131 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 46, No 2 (2015); 124-131 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1233/912
|
|
Rights |
Copyright (c) 2015 Ivan I. Konovalchuk
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|