МОДЕЛЬ НЕЧІТКОЇ ЕКСПЕРТНОЇ СИСТЕМИ ПРОГНОЗУВАННЯ ЗМІСТУ ОСВІТИ
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
МОДЕЛЬ НЕЧІТКОЇ ЕКСПЕРТНОЇ СИСТЕМИ ПРОГНОЗУВАННЯ ЗМІСТУ ОСВІТИ
THE MODEL OF UNCLEAR EXPERT SYSTEM OF PROGNOSTICATION THE CONTENT OF EDUCATION МОДЕЛЬ НЕЧЕТКОЙ ЭКСПЕРТНОЙ СИСТЕМЫ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ СОДЕРЖАНИЯ ОБРАЗОВАНИЯ |
|
Creator |
Tsidylo, Ivan M.
|
|
Subject |
прогнозування змісту освіти; експертні системи; нечітка логіка; модель прийняття рішень; нечітка система Мамдані та Сугено
prognostication of the educational content; consulting models; fuzzy logic; model of decision making; Mamdani’s and Sugeno fuzzy system прогнозирование содержания образовани; экспертные системы; нечеткая логика; модель принятия решений; нечеткая система Мамдани и Сугено |
|
Description |
Розглянуто проблему розробки експертної системи прогнозування змісту освіти засобами нечіткої логіки. Побудовано модель прийняття рішень групою експертів відносно значимості теми в навчальній програмі дисципліни на базі ієрархічної системи, що поєднує в собі використання як нечітких, так і стохастичних даних. Описано структуру нечіткої системи, функції та механізми побудови окремих блоків моделі. Поверхня відгуку нечіткої системи відображає залежність оцінки значимості теми від коефіцієнта компетентності групи експертів і величини присвоєному балу за сталого значення коефіцієнта варіації. Проведене тестування контролера на тестовій вибірці доводить функціональну придатність розробленої моделі.
The article deals with the problem of development of the expert system of prognostication of the educational content by means of fuzzy logic. It was the model of making decision by the group of experts in accordance to meaningfulness of the theme in the educational programme on the base of the hierarchical system that combines in itself the use of both unclear and stochastic data. The structure of the unclear system, function and mechanisms of construction of separate blocks of the model are described. The surface of review of the unclear system represents dependence of estimation of the theme meaningfulness on the level of competence of group of experts and size to the point at the permanent value of level’s variation. The testing of the controller on a test selection proves the functional fitness of the developed model. Рассмотрена проблема разработки экспертной системы прогнозирования содержания образования средствами нечеткой логики. Построена модель принятия решений группой экспертов относительно значимости темы в учебной программе дисциплины на базе иерархической системы, которая сочетает в себе использование как нечетких, так и стохастических данных. Описана структура нечеткой системы, функции и механизмы построения отдельных блоков модели. Поверхность отзыва нечеткой системы отображает зависимость оценки значимости темы от коэффициента компетентности группы экспертов и величины присвоенному баллу при постоянном значении коэффициента вариации. Проведенное тестирование контролера на тестовой выборке доводит функциональную пригодность разработанной модели. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2012-12-27
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/769
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 32, No 6 (2012)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 32, No 6 (2012) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 32, No 6 (2012) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 32, No 6 (2012) 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/769/574
|
|
Rights |
Copyright (c) 2012 Ivan M. Tsidylo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|