Record Details

МОДЕЛЬ НЕЧІТКОЇ ЕКСПЕРТНОЇ СИСТЕМИ ПРОГНОЗУВАННЯ ЗМІСТУ ОСВІТИ

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title МОДЕЛЬ НЕЧІТКОЇ ЕКСПЕРТНОЇ СИСТЕМИ ПРОГНОЗУВАННЯ ЗМІСТУ ОСВІТИ
THE MODEL OF UNCLEAR EXPERT SYSTEM OF PROGNOSTICATION THE CONTENT OF EDUCATION
МОДЕЛЬ НЕЧЕТКОЙ ЭКСПЕРТНОЙ СИСТЕМЫ ПРОГНОЗИРОВАНИЯ СОДЕРЖАНИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
 
Creator Tsidylo, Ivan M.
 
Subject прогнозування змісту освіти; експертні системи; нечітка логіка; модель прийняття рішень; нечітка система Мамдані та Сугено
prognostication of the educational content; consulting models; fuzzy logic; model of decision making; Mamdani’s and Sugeno fuzzy system
прогнозирование содержания образовани; экспертные системы; нечеткая логика; модель принятия решений; нечеткая система Мамдани и Сугено
 
Description Розглянуто проблему розробки експертної системи прогнозування змісту освіти засобами нечіткої логіки. Побудовано модель прийняття рішень групою експертів відносно значимості теми в навчальній програмі дисципліни на базі ієрархічної системи, що поєднує в собі використання як нечітких, так і стохастичних даних. Описано структуру нечіткої системи, функції та механізми побудови окремих блоків моделі. Поверхня відгуку нечіткої системи відображає залежність оцінки значимості теми від коефіцієнта компетентності групи експертів і величини присвоєному балу за сталого значення коефіцієнта варіації. Проведене тестування контролера на тестовій вибірці доводить функціональну придатність розробленої моделі.
The article deals with the problem of development of the expert system of prognostication of the educational content by means of fuzzy logic. It was the model of making decision by the group of experts in accordance to meaningfulness of the theme in the educational programme on the base of the hierarchical system that combines in itself the use of both unclear and stochastic data. The structure of the unclear system, function and mechanisms of construction of separate blocks of the model are described. The surface of review of the unclear system represents dependence of estimation of the theme meaningfulness on the level of competence of group of experts and size to the point at the permanent value of level’s variation. The testing of the controller on a test selection proves the functional fitness of the developed model.
Рассмотрена проблема разработки экспертной системы прогнозирования содержания образования средствами нечеткой логики. Построена модель принятия решений группой экспертов относительно значимости темы в учебной программе дисциплины на базе иерархической системы, которая сочетает в себе использование как нечетких, так и стохастических данных. Описана структура нечеткой системы, функции и механизмы построения отдельных блоков модели. Поверхность отзыва нечеткой системы отображает зависимость оценки значимости темы от коэффициента компетентности группы экспертов и величины присвоенному баллу при постоянном значении коэффициента вариации. Проведенное тестирование контролера на тестовой выборке доводит функциональную пригодность разработанной модели.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2012-12-27
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion



 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/769
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 32, No 6 (2012)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 32, No 6 (2012)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 32, No 6 (2012)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 32, No 6 (2012)
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/769/574
 
Rights Copyright (c) 2012 Ivan M. Tsidylo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0