COMPETENCE APPROACH TO TRAINING SOFTWARE ENGINEERS
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
COMPETENCE APPROACH TO TRAINING SOFTWARE ENGINEERS
КОМПЕТЕНТНОСТНЫЙ ПОДХОД К ПОДГОТОВКЕ ИНЖЕНЕРОВ-ПРОГРАММИСТОВ КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ДО ПІДГОТОВКИ ІНЖЕНЕРІВ-ПРОГРАМІСТІВ |
|
Creator |
Shchedrolosev, Dmytro E.
|
|
Subject |
software engineer; career; professional competence
программист; карьера; профессиональные компетентности програміст; кар’єра; професійні компетентності |
|
Description |
Based on the conducted analysis of requirements for IT specialists at the modern labor market and the grade system of IT companies, we defined the components of professional competence in the structure of software engineer personality, the formation of which is vital for the successful job placement of university graduates, as well as their further professional and career growth. We reviewed the peculiarities of requirements for employees of different grades and specialties regarding their professional experience, personal qualities, trends and self-reflection. We have developed a structure model of the professional competence for future software engineers.
На основе проведенного анализа требований современного рынка труда к ИТ- специалистам, системы грейдов ИТ-компаний, были определены составляющие профессиональной компетентности в структуре личности инженера-программиста, сформированность которых является необходимой для успешного трудоустройства выпускника вуза, дальнейшего профессионального и карьерного роста. Рассмотрены особенности требований к работникам различных уровней и ИТ-специализаций в разрезе профессионального опыта, личностных качеств, направленности и рефлексии. Разработана модель структуры профессиональной компетентности будущего инженера-программиста. На основі проведеного аналізу вимог сучасного ринку праці до ІТ-фахівців, системи грейдів ІТ-компаній, було визначено складові професійної компетентності в структурі особистості інженера-програміста, сформованість яких є необхідною для успішного працевлаштування випускника ВНЗ, подальшого професійного зростання і кар’єрного зростання. Розглянуто особливості вимог до працівників різних рівнів і ІТ-спеціалізацій у розрізі професійного досвіду, особистісних якостей, спрямованості та рефлексії. Розроблено модель структури професійної компетентності майбутнього інженера-програміста. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2011-10-03
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — — рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/509
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 24, No 4 (2011)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 24, No 4 (2011) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 24, No 4 (2011) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 24, No 4 (2011) 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/509/433
|
|
Rights |
Copyright (c) 2011 Dmytro E. Shchedrolosev
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|