Record Details

HOW TO BUILD TESTS IN THE IMITATION MODEL FOR TEST-BASED KNOWLEDGE CONTROL

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title HOW TO BUILD TESTS IN THE IMITATION MODEL FOR TEST-BASED KNOWLEDGE CONTROL
ФОРМУВАННЯ ТЕСТІВ В ІМІТАЦІЙНІЙ МОДЕЛІ КОНТРОЛЮ УСПІШНОСТІ НАВЧАННЯ
ФОРМИРОВАНИЕ ТЕСТОВ В ИМИТАЦИОННОЙ МОДЕЛИ КОНТРОЛЯ УСПЕШНОСТИ ОБУЧЕНИЯ
 
Creator Aleksieiev, Oleksandr M.
Korol, Olena M.
 
Subject тестування; тестовий контроль успішності навчання; імітаційна модель; тестове завдання; тест; формування тесту; критерії оптимальності тесту; сукупна значущість і складність тесту
тестирование; тестовый контроль успешности обучения; имитационная модель; тестовое задание; тест; формирование теста; критерии оптимальности теста; совокупная значимость и сложность теста

 
Description The principles of imitation model for knowledge test control, specifically on the perfection of the procedure of constructing a test, are developed in this model. The authors suggest taking into account the difficulty of the question when one is making a decision about including a given test question into the test. They also suggest using iterational calculations in order to create a test with the help of optimization algorithms that are used for the process of random searching. The sum of task complexity indices for such test will meet the criteria of joint value and difficulty. Detailed explanation of mathematical apparatus that is used for decision-making during the test-building process is given in the article as well as an example that demonstrates main steps of iterational calculations and mechanisms for achieving optimal test structure based on the criteria of joint value and difficulty.
У статті розвинені положення імітаційної моделі тестового контролю успішності навчання в частині вдосконалення процедури формування тесту. Пропонується для рішення про включення тестового завдання враховувати складність завдання і використовувати ітераційні обчислення з тим, щоб за допомогою алгоритмів оптимізації, які керують процесом випадкового перебору створити тест, у якому сума індексів складності завдань відповідає критеріям сукупної значущості або складності. Дається розгорнутий виклад математичного апарату, який використовується для обґрунтування схвалюваних рішень щодо формування тесту. Наводиться приклад, що демонструє основні етапи ітераційних обчислень і механізми досягнення оптимальності за критеріями сукупної значущості і складності.
В статье развиты положения имитационной модели тестового контроля успешности обучения в части совершенствования процедуры формирования теста. Предлагается при принятии решения о включении тестового задания учитывать сложность задания и использовать итерационные вычисления с тем, чтобы с помощью алгоритмов оптимизации управляющих процессом случайного перебора создать тест, у которого сумма индексов сложности заданий соответствует критериям совокупной значимости или сложности. Дается развернутое изложение математического аппарата, используемого для обоснования принимаемых решений по формированию теста. Приводится пример, демонстрирующий основные этапы итерационных вычислений и механизмы достижения оптимальности по критериям совокупной значимости и сложности.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor

 
Date 2011-02-16
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion




 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/388
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 20, No 6 (2010)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 20, No 6 (2010)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 20, No 6 (2010)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 20, No 6 (2010)
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/388/339
 
Rights Copyright (c) 2011 Oleksandr M. Aleksieiev, Olena M. Korol
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0