BRIDGING THE INFORMATION AND DIGITAL DIVIDE AT HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
BRIDGING THE INFORMATION AND DIGITAL DIVIDE AT HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS
ПРОБЛЕМА ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ НЕРІВНОСТІ ТА МОЖЛИВІ ШЛЯХИ ЇЇ РОЗВ’ЯЗАННЯ У ВИЩІЙ ШКОЛІ ПРОБЛЕМА ИНФОРМАЦИОННО-ЦИФРОВОГО НЕРАВЕНСТВА И ВОЗМОЖНЫЕ ПУТИ ЕЕ РЕШЕНИЯ В ВЫСШЕЙ ШКОЛЕ |
|
Creator |
Kolomiiets, Alla M.
Klymenko, Anatolii O. |
|
Subject |
information and digital divide; information society; measures to cross information and digital divide
інформаційно-цифрова нерівність; інформаційне суспільство; заходи з подолання інформаційно-цифрової нерівності информационно-цифровое неравенство; информационное общество; меры по преодолению информационно-цифрового неравенства |
|
Description |
The article deals with the notion of information and digital divide on the grounds of the world processes of the information society establishment. This paper presents a research of the level of informatization of the main spheres of life activity of citizens of foreign countries, and the analysis of the experience of the leading countries in organization and implementation of a complex of measures, aimed at crossing the digital divide. Also, there have been outlined the peculiarities and problems of the development of higher education in Ukraine in the context of information and digital inequality. On the basis of the analysis of scientific literature and personal professional experience, the ways of the solution of the problem of teacher’s selection of the adequate and the most effective pedagogical technologies, forms and methods of study in the process of overcoming the information and digital divide at higher educational institutions have been determined in this article.
У статті розглядається поняття інформаційно-цифрової нерівності на тлі світових процесів становлення цифрового суспільства, досліджено стан інформатизації основних сфер життєдіяльності громадян західних держав. Проаналізовано зарубіжний досвід з організації й реалізації комплексу заходів, спрямованих на ліквідацію цифрового розриву. Виділено особливості і проблеми розвитку вищої освіти України у контексті інформаційно-цифрової нерівності. На основі аналізу наукової літератури і власного педагогічного досвіду визначено шляхи розв’язання проблеми вибору викладачем адекватних і найбільш ефективних педагогічних технологій, форм і методів навчання в процесі подолання інформаційно-цифрової нерівності у ВНЗ. В статье рассматривается понятие информационно-цифрового неравенства на фоне мировых процессов становления цифрового общества, исследовано состояние информатизации основных сфер жизнедеятельности граждан западных государств. Проанализирован зарубежный опыт по организации и реализации комплекса мероприятий, направленных на ликвидацию цифрового разрыва. Выделены особенности и проблемы развития высшего образования Украины в контексте информационно-цифрового неравенства. На основе анализа научной литературы и собственного педагогического опыта определены пути решения проблемы выбора преподавателем адекватных и наиболее эффективных педагогических технологий, форм и методов обучения в процессе преодоления информационно-цифрового неравенства в вузе. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2014-05-13
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — рецензована стаття — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1047
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 41, No 3 (2014); 1-9
Информационные технологии и средства обучения; Vol 41, No 3 (2014); 1-9 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 41, No 3 (2014); 1-9 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 41, No 3 (2014); 1-9 2076-8184 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1047/795
|
|
Rights |
Copyright (c) 2014 Alla M. Kolomiiets, Anatolii O. Klymenko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|