Record Details

ЗДОРОВ'ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНІ ВИМОГИ ДО ЗАСТОСУВАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ЗАСОБІВ НАВЧАЛЬНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ЗДОРОВ'ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНІ ВИМОГИ ДО ЗАСТОСУВАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ЗАСОБІВ НАВЧАЛЬНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ
HEALTH CARE REQUIREMENTS TO USE OF ELECTRONIC LEARNING TOOLS
ЗДОРОВЬЕСБЕРЕГАЮЩИЕ ТРЕБОВАНИЯ К ИСПОЛЬЗОВАНИЮ ЭЛЕКТРОННЫХ СРЕДСТВ ОБУЧЕНИЯ
 
Creator Lavrentieva, Galina P.
 
Subject електронні засоби навчального призначення; ергономічні вимоги; збереження здоров’я
electronic learning tools; ergonomic requirements; health care
электронные средства учебного назначения; эргономические требования; сохранения здоровья
 
Description Виявлено основні фактори взаємодії учня з елементами інформаційно-освітнього простору, що впливають на збереження здоров’я учня та сприяють уникненню негативних впливів на розвиток особистості. Виокремлено санітарно-гігієнічні та здоров'язберігаючі  вимоги до засобів навчання та ресурсів на базі інформаційних технологій. Наведено принципи зорового сприйняття інформації людиною. Обґрунтовано наступні групи ергономічних факторів, що впливають на сприйняття: використання кольорів, просторового розміщення інформації, підвищення рівня уваги, естетичні фактори.
Main factors of student interaction with the elements of informational educational space, affecting the health care of the student and contribute to the avoidance of negative influences on personality development are revealed. The main groups of hygiene, psychological and ergonomic requirements for tools and resources based on information technology are separated. The principles of human visual perception of information are described. The main groups of ergonomic factors that affect perception such as: use of color, spatial placement, increased attention and aesthetic factors are proved.
Выявлены основные факторы взаимодействия ученика с элементами информационно-образовательного пространства, влияющие на сохранение здоровья ученика и способствующие избеганию негативных влияний на развитие личности. Выделены санитарно-гигиенические и психолого-эргономические требования к средствам обучения и ресурсам на базе информационных технологий. Приведены принципы зрительного восприятия информации человеком. Обоснованы следующие группы эргономических факторов, влияющих на восприятие: использование цвета, пространственного размещения информации, повышение уровня внимания, эстетические факторы.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor

 
Date 2011-05-17
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion




 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/447
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 22, No 2 (2011)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 22, No 2 (2011)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 22, No 2 (2011)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 22, No 2 (2011)
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/447/396
 
Rights Copyright (c) 2011 Galina P. Lavrentieva
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0