ANALYSIS OF SCHOOL INFORMATIZATION MODELS IN THE SYSTEMS OF EDUCATION IN FOREIGN COUNTRIES
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ANALYSIS OF SCHOOL INFORMATIZATION MODELS IN THE SYSTEMS OF EDUCATION IN FOREIGN COUNTRIES
АНАЛІЗ МОДЕЛЕЙ ІНФОРМАТИЗАЦІЇ ШКОЛИ В СИСТЕМАХ ОСВІТИ ЗАРУБІЖНИХ КРАЇН ТЕОРЕТИКО-МЕТОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ПРИМЕНЕНИЯ ИКТ В ПРОЦЕССЕ ИЗУЧЕНИЯ ОБЩЕСТВОВЕДЧЕСКИХ ДИСЦИПЛИН В СТРАНАХ ЗАРУБЕЖЬЯ И УКРАИНЕ: ОБЩИЕ ПОДХОДЫ |
|
Creator |
Kravchina, Oksana Ye.
|
|
Subject |
інформатизація освіти; модель ЮНЕСКО; BECTA Matrix
информатизация образования; модель ЮНЕСКО; BECTA Matrix informatization of education; UNESCO model; BECTA Matrix |
|
Description |
Informatization of education is an integral part of society informatization, it reflects general trends of globalization development processes in the world, existing as the determining basis of information and communication development of education, the harmonious development of personality and socio-economic systems of society. Today, informatization of education is developing spontaneously, its consequences are deeply controversial, so this trend demands the understanding, assessment and strategy (model). The article analyzes the experience of foreign models creation of school informatization assessment for use of this experience later in secondary education in Ukraine.
Інформатизація освіти є невід’ємною складовою інформатизації суспільства, відображає загальні тенденції глобалізації світових процесів розвитку, виступає як визначальний інформаційний і комунікаційний базис розвитку освіти, гармонійного розвитку особистості і соціально-економічних систем суспільства. На сьогоднішній день інформатизація освіти розвивається стихійно, її наслідки глибоко суперечливі, тому дана тенденція потребує осмислення, оцінки і стратегії (моделі). У статті аналізується досвід створення закордонних моделей оцінки інформатизації школи для подальшого використання цього досвіду в загальноосвітніх навчальним закладах України. В статье представлен анализ теоретико-методологических основ внедрения информационных и коммуникационных технологий (ИКТ) в общеобразовательной школе, а именно, в обществоведческую отрасль школьного образования в странах Западной Европы, США и Украины на современном этапе. Исследованы материалы и документы ПРООН, Совета Европы, Организации европейского сотрудничества и развития (ОЭСР) и др., а также документы нормативно-законодательной базы образования, школьные учебные планы и программы зарубежных стран и Украины. Очерчены общие подходы к применению ИКТ в предметах обществоведческого цикла общеобразовательной школы, определены направления национальных стратегий образования с использованием ИКТ в странах Западной Европы, США и Украине и перспективы развития. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2011-02-08
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — рецензована стаття — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/350
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 19, No 5 (2010)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 19, No 5 (2010) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 19, No 5 (2010) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 19, No 5 (2010) 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/350/304
|
|
Rights |
Copyright (c) 2011 Oksana Ye. Kravchina
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|