Record Details

TOOLS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR EDUCATIONAL RESEARCHES SUPPORT IN PROFILE PHYSICS LEARNING

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title TOOLS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR EDUCATIONAL RESEARCHES SUPPORT IN PROFILE PHYSICS LEARNING
СРЕДСТВА ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ПОДДЕРЖКИ УЧЕБНЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ В ПРОФИЛЬНОМ ОБУЧЕНИИ ФИЗИКИ
ЗАСОБИ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПІДТРИМКИ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У ПРОФІЛЬНОМУ НАВЧАННІ ФІЗИКИ
 
Creator Merzlykin, Oleksandr V.
Merzlykin, Pavlo V.
 
Subject virtual labs; virtual simulators; electronic organizers; content analysis tools; electronic lab notebooks; media editors; programming languages and libraries; physical process modeling; project management; presentation programs; computer algebra systems
виртуальные лаборатории; виртуальные тренажеры; электронные органайзеры; средства контент-анализа; лабораторные журналы; медиа-редакторы; языки программирования и библиотеки; моделирование физических процессов; управление проектами; редакторы презентаций
віртуальні лабораторії; віртуальні тренажери; електронні органайзери; засоби контент-аналізу; лабораторні журнали; медіа-редактори; мови програмування та бібліотеки; моделювання фізичних процесів; управління проектами; редактори презентацій
 
Description The results of complex analysis of the ICT usage experience for scientific and educational physics researches support in profile physics learning are presented in the paper. The classes of ICT for educational physics researches support are distinguished. Virtualization of these ICT classes creates the conditions for using them by some cloud service model. The most common ICT software and examples of their using in physics researches are shown for each distinguished class. The prospects of further researches on problem of using cloud technologies as tools of research competences formation of high school students in profile physics learning are highlighted.
В статье приведены результаты комплексного анализа опыта использования ИКТ поддержки научных и учебных физических исследований в профильном обучении физике. Выделены классы ИКТ поддержки учебных физических исследований, виртуализация которых создает условия для их использования по одной из моделей предоставления облачных услуг. Для каждого из выделенных классов приведены наиболее распространенные программные средства ИКТ и примеры их использования в физических исследованиях. Показаны перспективы дальнейших исследований проблемы использования облачных технологий как средства формирования исследовательских компетенций старшеклассников в процессе профильного обучения физике.
У статті наведено результати комплексного аналізу досвіду використання засобів ІКТ підтримки наукових і навчальних фізичних досліджень у профільному навчанні фізики. Виокремлено класи засобів ІКТ підтримки навчальних фізичних досліджень, віртуалізація яких створює умови для їх використання за однією з моделей надання хмарних послуг. Для кожного з виокремлених класів наведено найбільш поширені програмні засоби ІКТ і приклади їх використання у фізичних дослідженнях. Показано перспективи подальших досліджень проблеми використання хмарних технологій як засобу формування дослідницьких компетентностей старшокласників у процесі профільного навчання фізики.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Date 2015-09-16
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1268
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 48, No 4 (2015); 58-87
Информационные технологии и средства обучения; Vol 48, No 4 (2015); 58-87
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 48, No 4 (2015); 58-87
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 48, No 4 (2015); 58-87
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1268/944
 
Rights Copyright (c) 2015 Oleksandr V. Merzlykin, Pavlo V. Merzlykin
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0