VIRTUAL LEARNING COMMUNITIES AS EFFECTIVE MEANS FOR ICT COMPETENCE FORMATION: FOREIGN EXPERIENCE
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
VIRTUAL LEARNING COMMUNITIES AS EFFECTIVE MEANS FOR ICT COMPETENCE FORMATION: FOREIGN EXPERIENCE
ВИРТУАЛЬНЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ СООБЩЕСТВА КАК ЭФФЕКТИВНОЕ СРЕДСТВО ФОРМИРОВАНИЯ ИКТ-КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ: ЗАРУБЕЖНЫЙ ОПЫТ ВІРТУАЛЬНІ ОСВІТНІ СПІЛЬНОТИ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ІКТ-КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД |
|
Creator |
Malytska, Iryna D.
|
|
Subject |
virtual learning communities; virtual learning environment; foreign experience
виртуальные образовательные сообщества; виртуальная учебная среда; зарубежный опыт віртуальні освітні спільноти; віртуальне навчальне середовище; зарубіжний досвід |
|
Description |
Virtual educational (learning) communities are becoming more common in the practice of foreign countries teachers. Their integration into the learning process of a comprehensive school not only provides an opportunity to create a modern innovative learning environment, but also is an effective means of ICT competencies formation for both students and teachers. The article presents the most successful examples of virtual learning communities have been created in europenian and ukrainian schools; given platforms, which are often used by foreign teachers in their practice (Moodle, WizIQ, Vyew, Twiningspace) for the formation of such communities, as well as their opportunities for training and teaching in secondary schools.
Виртуальные образовательные (учебные) сообщества получают все большее распространение в практике учителей зарубежных стран. Их интеграция в учебный процесс общеобразовательной школы не только предоставляет возможность создать современную инновационную учебную среду, но и является эффективным средством формирования ИКТ-компетентностей как учащихся, так и учителей. В статье представлены наиболее успешные примеры виртуальных учебных сообществ, созданных в школах Европы и в Украине; приведены платформы, которые чаще всего используют зарубежные учителя в своей практике (Moodle, WizIQ, Vyew, Twiningspace) для формирования таких сообществ, а также их возможности для обучения и преподавания в общеобразовательных учебных заведениях. Віртуальні освітні (навчальні) спільноти набувають все більшого поширення у практиці вчителів зарубіжних країн. Їх інтегрування у навчальний процес загальноосвітньої школи не тільки надає можливість створити сучасне інноваційне навчальне середовище, але й є ефективним засобом формування ІКТ-компетентності як учнів, так і вчителів. У статті представлені найуспішніші приклади віртуальних навчальних спільнот, створених у школах Європи і в Україні; наведені платформи які найчастіше використовують зарубіжні вчителі у своїй практиці (Moodle, WizIQ, Vyew, Twiningspace) для формування таких спільнот, а також їхні можливості для навчання і викладання у загальноосвітніх навчальних закладах. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2013-12-24
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — рецензована стаття — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/956
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 38, No 6 (2013); 29-40
Информационные технологии и средства обучения; Vol 38, No 6 (2013); 29-40 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 38, No 6 (2013); 29-40 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 38, No 6 (2013); 29-40 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/956/708
|
|
Rights |
Copyright (c) 2013 Iryna D. Malytska
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|