СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ПРОЦЕСУ СИСТЕМНОГО РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ПРОЦЕСУ СИСТЕМНОГО РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ
ANALYSIS OF FOREIGN EXPERIENCE OF SYSTEMIC DEVELOPMENT OF FUTURE SOCIAL PEDAGOGISTS’ INFORMATIONAL CULTURE АНАЛИЗ ЗАРУБЕЖНОГО ОПЫТА СИСТЕМНОГО РАЗВИТИЯ ИНФОРМАЦИОННОЙ КУЛЬТУРЫ БУДУЩИХ СОЦИАЛЬНЫХ ПЕДАГОГОВ |
|
Creator |
Ratsul, Oleksandr A.
|
|
Subject |
інформаційна культура; майбутні соціальні педагоги; інформатизація освіти; навчальний процес; освітній процес.
informational culture; future social pedagogists; computerization of education; teaching process; educational process информационная культура; будущие социальные педагоги; информатизация образования; учебный процесс; образовательный процесс |
|
Description |
Статтю присвячено висвітленню сутності соціально-педагогічних аспектів процесу системного розвитку інформаційної культури майбутніх соціальних педагогів. Виокремлено низку культурних універсалій, кожна з яких трактується, як ядро культури. Наведено також перелік компонентів інформаційної культури майбутніх соціальних педагогів. Схарактеризовано властивості особистості, котрі дозволяють майбутнім соціальним педагогам ефективно брати участь у всіх видах роботи з інформацією. Виокремлено в інформаційній культурі майбутніх соціальних педагогів два структурних рівня (змістовний і функціональний). Визначено основні функції інформаційної культури майбутніх соціальних педагогів. Проаналізовано структурну організацію інформаційної культури майбутніх соціальних педагогів.
The article deals with the analysis of foreign experience of systemic development of future social pedagogists’ informational culture. A number of cultural universals are identified, each of them is treated as the core of culture. A list of components of future social pedagogists’ information culture is given. Personality traits that enable future social pedagogists to participate effectively in all kinds of work with information are characterized. Two structural levels (contents and functions) in future social pedagogists’ information culture are singled out. Main functions of future social pedagogists’ information culture are defined. The structural organization of future social pedagogists’ information culture is analyzed. Статья посвящена анализу зарубежного опыта системного развития информационной культуры будущих социальных педагогов. Выделен ряд культурных универсалий, каждая из которых трактуется, как ядро культуры. Приведен также перечень компонентов информационной культуры будущих социальных педагогов. Охарактеризованы свойства личности, позволяющие будущим социальным педагогам эффективно участвовать во всех видах работы с информацией. Выделены в информационной культуре будущих социальных педагогов два структурных уровня (содержательный и функциональный). Определены основные функции информационной культуры будущих социальных педагогов. Проанализирована структурная организация информационной культуры будущих социальных педагогов. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2014-10-29
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — рецензована стаття — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1115
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 43, No 5 (2014); 56-67
Информационные технологии и средства обучения; Vol 43, No 5 (2014); 56-67 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 43, No 5 (2014); 56-67 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 43, No 5 (2014); 56-67 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1115/851
|
|
Rights |
Copyright (c) 2014 Oleksandr A. Ratsul
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|