GUIDELINES FOR THE SELECTION AND USE OF EDUCATIONAL SOFTWARE IN SECONDARY SCHOOL
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
GUIDELINES FOR THE SELECTION AND USE OF EDUCATIONAL SOFTWARE IN SECONDARY SCHOOL
МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ ПО ПОДБОРУ И ИСПОЛЬЗОВАНИЮ ЭЛЕКТРОННЫХ СРЕДСТВ УЧЕБНОГО НАЗНАЧЕНИЯ В ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЯХ МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ДОБОРУ І ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ЗАСОБІВ НАВЧАЛЬНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ В ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ |
|
Creator |
Lavrentieva, Galina P.
|
|
Subject |
secondary education; educational e-resources; guidelines; requirements
общеобразовательные учебные заведения; образовательные электронные ресурсы; методические рекомендации; требования загальноосвітні навчальні заклади; освітні електронні ресурси методичні рекомендації; вимоги |
|
Description |
The article highlights the reasons for lack of effective use of educational software, and set out guidelines on how to solve these problems. We consider the complex of psychological and pedagogical, healthcare requirements for the selection and use of ICT in the educational process. Several areas of the most appropriate implementation of informatization in the learning process when the specific needs and objectives of student learning are met are outlined. Methodological advices to use information and communication technologies depending on the stages of the lesson are provided. It is argued that the effectiveness of ICT to improve the quality of education is possible under appropriate conditions.
В статье освещены причины недостаточно эффективного использования электронных средств учебного назначения и изложены ориентиры относительно путей решения вышеуказанных проблем. Рассмотрен комплекс психолого- педагогических, здоровье сберегающих требований к отбору, применению информационно-коммуникационных технологий в учебно-воспитательном процессе. Выделены несколько направлений наиболее целесообразного внедрения средств информатизации в учебный процесс, отвечающие конкретным потребностям ученика и целям изучения материала. Предоставлены методические советы к использованию информационных и коммуникационных технологий в зависимости от этапов урока. Аргументировано, что эффективность применения ИКТ в целях повышения качества обучения возможна при наличии соответствующих условий. У статті висвітлено причини недостатньо ефективного використання електронних засобів навчального призначення і викладені орієнтири щодо шляхів вирішення вище зазначених проблем. Розглянуто комплекс психолого-педагогічних, здоров’язбережувальних вимог щодо добору, застосування інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі. Виокремлено декілька напрямів найбільш доцільного впровадження засобів інформатизації в навчальний процес, коли вони відповідають конкретним потребам учня і цілям вивчення матеріалу. Надані методичні поради до використання інформаційних і комунікаційних технологій залежно від етапів уроку. Аргументовано, що ефективність застосування ІКТ з метою підвищення якості навчання можлива при наявності відповідних умов. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2011-10-03
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — — рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/547
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 24, No 4 (2011)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 24, No 4 (2011) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 24, No 4 (2011) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 24, No 4 (2011) 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/547/438
|
|
Rights |
Copyright (c) 2011 Galina P. Lavrentieva
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|