ФОРМУВАННЯ ІКТ-КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ-ТЬЮТОРІВ РЕСУРСНИХ ЦЕНТРІВ ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТИ
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ФОРМУВАННЯ ІКТ-КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ-ТЬЮТОРІВ РЕСУРСНИХ ЦЕНТРІВ ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТИ
ФОРМИРОВАНИЕ ИКТ-КОМПЕТЕНТНОСТИ ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ-ТЬЮТОРОВ РЕСУРСНЫХ ЦЕНТРОВ ДИСТАНЦИОННОГО ОБРАЗОВАНИЯ FORMATION OF TEACHERS-TUTOR ICT COMPETENCE OF DISTANCE EDUCATION RESOURCE CENTER |
|
Creator |
Konevchshynska, Olga E.
|
|
Subject |
дистанційна освіта; ресурсний центр дистанційної освіти; ІКТ-компетентність; рівні ІКТ-компетентності
дистанционное образование; ресурсный центр дистанционного образования; ИКТ-компетентность; уровни ИКТ-компетентности distance education; Center for Distance Education; ICT competence; levels of ICT competence |
|
Description |
У статті проаналізовано основні підходи щодо формування ІКТ-компетентності у категорії фахівців, які здійснюють навчально-методичну підтримку процесу дистанційного навчання. Висвітлено ступінь наукової розробки проблеми, визначено й обґрунтовано сутність ІКТ-компетентності вчителя, наведено огляд зарубіжного і вітчизняного досвіду навчання вчителів у сфері інформаційних технологій. Зазначено, що серед основних завдань діяльності ресурсних центрів дистанційної освіти є забезпечення відповідного кваліфікаційного рівня викладачів-тьюторів, які працюють у мережі ресурсних центрів. Виокремлено рівні ІКТ-компетентності, необхідних для успішної професійної діяльності мережних викладачів.
В статье проанализированы основные подходы формирования ИКТ-компетентности категории специалистов, которые осуществляют учебно-методическую поддержку процесса дистанционного обучения. Освещена степень научной разработки проблемы, определена и обоснована сущность ИКТ-компетентности учителя, приведен обзор зарубежного и отечественного опыта обучения учителей в сфере информационных технологий. Указано, что среди основных задач деятельности ресурсных центров дистанционного образования является обеспечение соответствующего квалификационного уровня преподавателей-тьюторов, которые работают в сети ресурсных центров. Выделены уровни ИКТ-компетентности, необходимые для успешной профессиональной деятельности сетевых преподавателей. The paper analyzes the main approaches to the definition of ICT competence of professionals who provide training and methodological support of distance learning. There is highlighted the level of scientific development of the problem, identified and proved the essence of teacher’s ICT competence, overviewed the international and domestic experience of teacher training in the the sphere of information technologies. It is indicated that one of the main tasks of resource centers for distance education is the provision of an appropriate level of qualification of teacher-tutor working in a network of resource centers. Also it is pointed out the levels of ICT competencies necessary for successful professional activity of network teachers. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2014-09-26
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — рецензована стаття — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1117
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 42, No 4 (2014); 20-32
Информационные технологии и средства обучения; Vol 42, No 4 (2014); 20-32 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 42, No 4 (2014); 20-32 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 42, No 4 (2014); 20-32 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1117/827
|
|
Rights |
Copyright (c) 2014 Olga E. Konevchshynska
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|