APPROACH TOWARDS FORMAL SELECTION OF DISTANCE LEARNING METHODOLOGY
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
APPROACH TOWARDS FORMAL SELECTION OF DISTANCE LEARNING METHODOLOGY
ПОДХОД К ФОРМАЛЬНОМУ ПОДБОРУ МЕТОДИКИ ДИСТАНЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ ПІДХІД ДО ФОРМАЛІЗОВАНОГО СТВОРЕННЯ МЕТОДИКИ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ |
|
Creator |
Bogachkov, Yuriy M.
|
|
Subject |
formal selection of teaching methods; learning environment; open education; distance learning
формальный подбор методики обучения; учебная среда; открытое образование; дистанционное обучение формалізоване створення; методика навчання; навчальне середовище; відкрита освіта; дистанційне навчання |
|
Description |
There is presented an issue of formalization of presentation and automatized selection of training methodology in open education. Seven-component model of learning environment and domain-and-frame-based model of educational system are taken as basis for formalization. The structure of learning elements and their analysis algorithms during development and evaluation of technology are given. There is identified main problem that should be solved. This problem is non-additivity of learning action influence in achievement of final learning outcomes. The proposed approach for the formalization of presentation teaching methods makes it possible to automate the analysis and the formation of a sequence of learning elements to achieve planning results in compliance with the restrictions established by the resource.
Рассматривается проблема формализации представления и автоматизации подбора методики обучения в открытом образовании. В качестве базы для формализации взято семикомпонентную модель учебной среды и доменно-фреймовую модель педагогической системы. Приводится структура описания учебных единиц и алгоритм их анализа на этапе формирования и оценки методики. Указана основная проблема, которую необходимо решить. Это проблема неаддитивности влияния учебных действий на конечный результат обучения. Предложенный подход для формализации представления методик обучения дает возможность автоматизировать процедуру анализа и формирования последовательности учебных единиц для достижения запланированных результатов при соблюдении установленных ресурсных ограничений. Розглядається проблема формалізації представлення й автоматизації підбору методики навчання у відкритій освіті. Як базу для формалізації взято семикомпонентну модель навчального середовища і доменно-фреймову модель педагогічної системи. Наводиться структура опису навчальних одиниць і алгоритм їх аналізу на етапі формування й оцінювання методики. Розглядається одна з проблем, що потребує розв’язання. На думку автора, це проблема неадитивності впливу навчальних дії на кінцевий результат навчання. Представлений підхід для формалізованого створення методик дистанційного навчання дає можливість автоматизувати процедуру аналізу і формування послідовності навчальних одиниць для досягнення запланованих навчальних результатів у разі дотримання встановлених ресурсних обмежень. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2012-06-28
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — — — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/664
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 29, No 3 (2012)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 29, No 3 (2012) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 29, No 3 (2012) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 29, No 3 (2012) 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/664/506
|
|
Rights |
Copyright (c) 2012 Yuriy M. Bogachkov
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|