Record Details

METHODS AND SOFTWARE FOR RESEARCH OF THE VALIDITY OF TEST RESULTS FOR THE TESTED GROUPS WITH CERTAIN INDIVIDUAL CHARACTERISTICS

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title METHODS AND SOFTWARE FOR RESEARCH OF THE VALIDITY OF TEST RESULTS FOR THE TESTED GROUPS WITH CERTAIN INDIVIDUAL CHARACTERISTICS
МЕТОДЫ И ПРОГРАММНЫЕ СРЕДСТВА ИССЛЕДОВАНИЯ ВАЛИДНОСТИ ТЕСТОВЫХ РЕЗУЛЬТАТОВ ДЛЯ ГРУПП ТЕСТИРУЕМЫХ С ОПРЕДЕЛЕННЫМИ ИНДИВИДУАЛЬНЫМИ ОСОБЕННОСТЯМИ
МЕТОДИ ТА ПРОГРАМНІ ЗАСОБИ ДОСЛІДЖЕННЯ ВАЛІДНОСТІ ТЕСТОВИХ РЕЗУЛЬТАТІВ ДЛЯ ГРУП ТЕСТОВАНИХ З ПЕВНИМИ ІНДИВІДУАЛЬНИМИ ОСОБЛИВОСТЯМИ
 
Creator Lisova, Tetiana V.
 
Subject Differential Item Functioning; uniform DIF; non-uniform DIF; logistic regression; Mantel-Haenszel method; Likelihood Ratio Test
дифференцированное функционирование задания; равномерное DIF; неравномерное DIF; логистическая регрессия; метод Мантель-Ханзеля; тест отношения правдоподобия
диференційоване функціонування завдання; рівномірне DIF; нерівномірне DIF; логістична регресія; метод Мантель-Ханзеля; тест відношення правдоподібності
 
Description The necessary condition for the presence of biased assessment by some test is differential item functioning in different groups of test takers. The ideas of some statistical methods for detecting Differential Item Functioning are described in the given article. They were developed in the framework of the main approaches to modeling test results: using contingency tables, regression models, multidimensional models and models of Item Response Theory. The Mantel-Haenszel procedure, logistic regression method, SIBTEST and Item Response Theory Likelihood Ratio Test are considered. The characteristics of each method and conditions of their application are specified. Overview of existing free software tools implementing these methods is carried out. Comparisons of these methods are conducted on the example of real data. Also notes that it is appropriate to use several methods simultaneously to reduce the risk of false conclusions.
Необходимым условием наличия предвзятого оценивания некоторым тестом является дифференцированное (различное) функционирование заданий этого теста в отношении различных групп участников тестирования. В данной статье изложены идеи некоторых статистических методов выявления дифференцированного функционирования заданий, разработанных в рамках основных подходов к моделированию результатов тестирования: с помощью таблиц сопряженности, регрессионных моделей, многомерных моделей и моделей современной теории тестов IRT (Item Response Theory). Здесь рассматриваются методы Мантель-Ханзеля, логистической регрессии, SIBTEST и метод отношения правдоподобия. Указываются особенности и условия применения каждого метода. Проведен обзор существующих бесплатных программных средств, в которых реализованы данные методы. На примере реальных данных проведено сравнение этих методов. Указано на целесообразность использования нескольких методов одновременно с целью уменьшения риска ошибочных выводов.
Необхідною умовою наявності упередженого оцінювання за деяким тестом є диференційоване (відмінне) функціонування завдань цього тесту щодо різних груп учасників тестування. У даній статті викладено ідеї деяких статистичних методів виявлення диференційованого функціонування завдань, розроблених у рамках основних підходів до моделювання результатів тестування: за допомогою таблиць спряженості, регресійних моделей, багатовимірних моделей та моделей сучасної теорії тестів IRT (Item Response Theory). Тут розглядаються методи Мантель-Ханзеля, логістичної регресії, SIBTEST та метод відношення правдоподібності. Вказуються особливості й умови застосування кожного методу. Проведено огляд існуючих безкоштовних програмних засобів, у яких реалізовано дані методи. На прикладі реальних даних проведено порівняння цих методів. Вказано на доцільність використання кількох методів одночасно з метою зменшення ризику помилкових висновків.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2016-01-01
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1283
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 50, No 6 (2015); 165-180
Информационные технологии и средства обучения; Vol 50, No 6 (2015); 165-180
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 50, No 6 (2015); 165-180
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 50, No 6 (2015); 165-180
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1283/986
 
Rights Copyright (c) 2015 Tetiana V. Lisova
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0