Record Details

ВІДКРИТА ОСВІТА У КАТЕГОРІАЛЬНОМУ ПОЛІ ВІТЧИЗНЯНИХ І ЗАРУБІЖНИХ УЧЕНИХ

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ВІДКРИТА ОСВІТА У КАТЕГОРІАЛЬНОМУ ПОЛІ ВІТЧИЗНЯНИХ І ЗАРУБІЖНИХ УЧЕНИХ
CATEGORY OF "OPEN EDUCATION" IN THE WORKS OF NATIVE AND FOREIGN SCIENTISTS
ОТКРЫТОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В КАТЕГОРИАЛЬНОМ ПОЛЕ ОТЕЧЕСТВЕННЫХ И ЗАРУБЕЖНЫХ УЧЕНЫХ
 
Creator Leshchenko, Maria P.
Yatsishin, Anna V.
 
Subject відкрита освіта; відкритий доступ; інформатизація освіти
open education; open access; informatization of education
открытое образование; открытый доступ; информатизация образования
 
Description У публікації розглянуто історичні передумови появи категорії «відкрита освіта», проаналізовано наукові публікації вітчизняних і зарубіжних дослідників, здійснено узагальнення наукової літератури для порівняння позиції вчених, щодо змісту поняття «відкрита освіта», досліджено ґенезу використання даного поняття, окреслено основні проблеми розвитку системи відкритої освіти, обґрунтовано доцільність використання у навчально-виховному процесі технологій відкритої освіти, розглянуто перспективні для України напрями впровадження елементів відкритої освіти. Визначено, що відкрита освіта є невід’ємною складовою інформатизації суспільства, відображає загальну тенденцію послідовного переходу освітніх процесів з одного стану в інший, формування визначального інформаційного і комунікаційного базису розвитку освіти.
In the publication the historical background of the emergence of the category of "open education" is reflected, the scientific publications of native and foreign researchers are analyzed, the synthesis of scientific literature on the concept of "open education" is implemented, the genesis of the use of this concept is investigated, as well as the main problems of the development of open education are outlined. The usefulness of the use of open education technologies in educational process is justified, the directions of implementation of open education elements prospective for Ukraine are considered. It is determined that open education is an integral part of the informational society, and reflects the general trend of coherent transition of the educational processes from one condition to another, forming a determinant information and communication basis for education development.
В публикации рассмотрены исторические предпосылки появления категории «открытое образование», проанализированы научные публикации отечественных и зарубежных исследователей, осуществлено обобщение научной литературы для сравнения позиции ученых, относительно содержания понятия «открытое образование», исследована генеза использования данного понятия, определены основные проблемы развития системы открытого образования, обоснована целесообразность использования в учебно-воспитательном процессе технологий открытого образования, рассмотрены перспективные для Украины направления внедрения элементов открытого образования. Определено, что открытое образование является неотъемлемой составляющей информатизации общества, отражает общую тенденцию последовательного перехода образовательных процессов из одного состояния в другое, формирования определяющего информационного и коммуникационного базиса развития образования.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Date 2014-02-24
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


рецензована стаття

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/985
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 39, No 1 (2014); 1-16
Информационные технологии и средства обучения; Vol 39, No 1 (2014); 1-16
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 39, No 1 (2014); 1-16
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 39, No 1 (2014); 1-16
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/985/748
 
Rights Copyright (c) 2014 Maria P. Leshchenko, Anna V. Yatsishin
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0