PERSONALITY-ORIENTED TRAINING SYSTEM FOR ENGINEERING PROFESSIONALS USING MEDIA TECHNOLOGIES
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
PERSONALITY-ORIENTED TRAINING SYSTEM FOR ENGINEERING PROFESSIONALS USING MEDIA TECHNOLOGIES
ЛИЧНОСТНО-ОРИЕНТИРОВАННАЯ СИСТЕМА ПОДГОТОВКИ СПЕЦИАЛИСТОВ ТЕХНИЧЕСКОГО ПРОФИЛЯ С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ МЕДИАТЕХНОЛОГИЙ ОСОБИСТІСНО-ОРІЄНТОВАНА СИСТЕМА ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ ТЕХНІЧНОГО ПРОФІЛЮ З ВИКОРИСТАННЯМ МЕДІАТЕХНОЛОГІЙ |
|
Creator |
Savaryn, Pavlo V.
|
|
Subject |
personality-oriented system; media technologies; higher technical educational institution; engineering professionals; professional activity
личностно-ориентированная система; медиатехнологии; высшее техническое учебное заведение; специалист технического профиля; профессиональная деятельность особистісно-орієнтована система; медіатехнології; вищий технічний навчальний заклад; фахівець технічного профілю; професійна діяльність |
|
Description |
The paper poses a problem of lifelong learning. Brief analysis of paradigms of future specialists training for their professional work is done. There has been described in detail personality-oriented training system as well as done the analysis of recent researches and publications relating to this issue. The model of personality-oriented training system in higher technical educational institution is analyzed and stressed the importance of using a variety of sources of scientific information for each student. There has been exposed and given a brief description of the essence of the “media technology” concept. The important principles for using media technologies in teacher’s educational activity are considered. The basic requirements to didactic software development using media technology as supplement are presented. It is noted the important role of the teacher of higher technical educational institution in implementing the main components of personality-oriented training system using media technologies, as well as revealed the qualities that students of higher technical educational institution should develop.
В статье выдвинуто проблему обучения в течение жизни. Осуществлен краткий анализ парадигм подготовки будущего специалиста к профессиональной деятельности. Подробно охарактеризовано личностно-ориентированную систему подготовки и осуществлен анализ последних исследований и публикаций, касающихся данного вопроса. Проанализирована модель личностно-ориентированного обучения в высшем техническом учебном заведении и отмечена важность использования различных источников научной информации для каждого студента. Раскрыто и дано краткое описание сущности понятия «медиатехнологии». Проведено рассмотрение важных принципов, которые должны заинтересовать преподавателей использовать медиатехнологии в своей профессиональной деятельности. Описаны основные требования, к разработке дидактического обеспечения, которых рекомендуется придерживаться, используя медиатехнологии как вспомогательное средство обучения. Отмечена важная роль преподавателя высшего технического учебного заведения по внедрению основных составляющих личностно-ориентированной системы подготовки с использованием медиатехнологий. Раскрыты качества, которые необходимо развивать в стенах технического вуза у студентов. У статті висунуто проблему навчання протягом життя. Здійснено короткий аналіз парадигм підготовки майбутнього фахівця до професійної діяльності. Детально охарактеризовано особистісно-орієнтовану систему підготовки і здійснено аналіз останніх досліджень і публікацій, що стосуються даного питання. Проаналізовано модель особистісно-орієнтованого навчання у вищому технічному навчальному закладі й наголошено на важливості використання різноманітних джерел наукової інформації для кожного студента. Розкрито і дано коротку характеристику суті поняття «медіатехнології». Проведено розгляд важливих принципів, які мають зацікавити викладачів використовувати медіатехнології у своїй професійній діяльності. Описано основні вимоги, до розробки дидактичного забезпечення, яких рекомендовано дотримуватись, використовуючи медіатехнології як допоміжний засіб навчання. Відзначено важливу роль викладача вищого технічного навчального закладу у впровадженні основних складових особистісно-орієнтованої системи підготовки з використанням медіатехнологій. Розкрито якості, які необхідно розвивати в стінах технічного вузу у студентів. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2015-03-12
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття рецензируемая статья Peer-reviewed Article |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1179
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 46, No 2 (2015); 81-90
Информационные технологии и средства обучения; Vol 46, No 2 (2015); 81-90 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 46, No 2 (2015); 81-90 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 46, No 2 (2015); 81-90 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1179/901
|
|
Rights |
Copyright (c) 2015 Pavlo V. Savaryn
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|