DIDACTIC PRINCIPLES AND PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS IN DEFINITION OF QUALITY OF SOFTWARE TOOLS FOR EDUCATIONAL PURPOSE IN THE GENERAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF UKRAINE
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
DIDACTIC PRINCIPLES AND PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS IN DEFINITION OF QUALITY OF SOFTWARE TOOLS FOR EDUCATIONAL PURPOSE IN THE GENERAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF UKRAINE
ДИДАКТИЧНІ ПРИНЦИПИ І ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ У ВИЗНАЧЕННІ ЯКОСТІ ПРОГРАМНИХ ЗАСОБІВ НАВЧАЛЬНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В УКРАЇНІ ДИДАКТИЧЕСКИЕ ПРИНЦИПЫ И ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ В ОПРЕДЕЛЕНИИ КАЧЕСТВА ПРОГРАМНЫХ СРЕДСТВ УЧЕБНОГО НАЗНАЧЕНИЯ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ В УКРАИНЕ |
|
Creator |
Pirko, Maryna V.
|
|
Subject |
глобальне міжнародне освітнє середовище; Державний Освітній Стандарт; єдиний інформаційний простір системи освіти; програмні засоби навчального призначення (ПЗНП); дидактичні принципи; психолого-педагогічні вимоги; оцінка якості; якість освіти
глобальная международная образовательная среда; Государственный Образовательный Стандарт; единое информационное пространство системы образования; дидактические принципы; программные средства учебного назначения; психолого-педагогические требования global international educational environment; State Educational Standard; global information space of educational system; didactic principles; software tools for educational purpose; psychological-pedagogical requirements; quality estimation |
|
Description |
The fundamental feature of economy of postindustrial society is the knowledge that represents the basic source of competitive advantage. In the article the circle of didactic, psychological indicators in researches of problems of achievement of a high degree of quality of education and educational services is considered and described. The attention is paid to pedagogical requirements of the given period which are a standard substantiation in orientations for quality estimation of software tools for educational purpose of the general educational environment in Ukraine. The scheme of internal model of maintenance of quality of software tools for educational purpose is considered, the aspects integrated by internal model of quality of software for educational purpose are listed. The article describes the directions of researches in the conditions of formation of the global international educational environment and uniform information space of education system taking into account the growth of availability of educational services. It is specified the main principles in the organization of pedagogical software tools.
Фундаментальною особливістю економіки постіндустріального суспільства є те, що знання є головним джерелом конкурентної переваги. У статті розглянуто й описано коло дидактичних, психологічних чинників у дослідженнях проблем досягнення високого рівня якості освіти й освітніх послуг. Звернуто увагу на тимчасові педагогічні вимоги, які є нормативним обґрунтуванням в орієнтаціях на визначення якості програмних засобів навчального призначення загальноосвітнього середовища в Україні на сучасному етапі створення єдиного освітнього простору. Розглянуто схему внутрішньої моделі забезпечення якості програмних засобів навчального призначення, перелічено певну кількість аспектів, які інтегрує в собі внутрішня модель якості програмних засобів навчального призначення. Вказано на основні принципи щодо організації педагогічних програмних засобів навчання. Описано спрямування досліджень в умовах формування глобального міжнародного освітнього середовища і єдиного інформаційного простору системи освіти, в умовах зростання рівня доступності освіти, і набуття соціального характеру проблемою визначення рівня якісної освіти. Фундаментальной особенностью экономики постиндустриального общества есть факт, что знания представляют основной источник конкурентного преимущества. В статье рассмотрен и описан круг дидактических, психологических показателей в исследованиях проблем достижения высокого уровня качества образования и образовательных услуг. Обращено внимание на педагогические требования современного периода, которые являются нормативным обоснованием в ориентациях при определении качества программных средств учебного назначения общеобразовательной среды в Украине. Рассмотрена схема внутренней модели обеспечения качества программных средств учебного назначения, перечислены аспекты, интегрируемые внутренней моделью качества программных средств учебного назначения. Упоминается о направлениях исследований в условиях формирования глобальной международной образовательной среды и единого информационного пространства системы образования в русле возростания доступности образовательных услуг. Указано на основные принципы в организации педагогических программных средств обучения. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2011-02-16
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — — — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/390
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 20, No 6 (2010)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 20, No 6 (2010) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 20, No 6 (2010) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 20, No 6 (2010) 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/390/341
|
|
Rights |
Copyright (c) 2011 Maryna V. Pirko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|