PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL PRECONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF INFORMATION AND EDUCATIONAL LEARNING ENVIRONMENT FOR UPPER-FORM PUPILS BY MEANS OF NETWORK TECHNOLOGIES
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL PRECONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF INFORMATION AND EDUCATIONAL LEARNING ENVIRONMENT FOR UPPER-FORM PUPILS BY MEANS OF NETWORK TECHNOLOGIES
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ПРЕДПОСЫЛКИ РАЗВИТИЯ ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ ОБУЧЕНИЯ СТАРШЕКЛАССНИКОВ СРЕДСТВАМИ СЕТЕВЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ПЕРЕДУМОВИ РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНО-ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА НАВЧАННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ ЗАСОБАМИ МЕРЕЖНИХ ТЕХНОЛОГІЙ |
|
Creator |
Konevshchynska, Olga E.
|
|
Subject |
psychological, educational prerequisites; information-educational environment; network technologies
психолого-педагогические предпосылки; информационно-образовательная среда; сетевые технологии психолого-педагогічні передумови; інформаційно-освітнє середовище; мережні технології |
|
Description |
In the article the favourable psychological and pedagogical preconditions of the development of information and educational environment for upper-form pupils learning with the use of network technologies are proved. The state and prospects of modern electronic social networks in the educational process are analyzed. There are identified a number of psychological and pedagogical prerequisites to facilitate the development of information and educational environment of upper-form pupils learning based on interaction between education, training and development at all stages. Efficiency of organization of educational process with the use of network technology in accordance with the principles of open education, including integrity, continuity and consistency has been investigated.
В статье обоснованы благоприятные психолого-педагогические предпосылки развития информационно-образовательной среды обучения старшеклассников с использованием средств сетевых технологий. Проанализировано состояние и перспективы использования современных электронных социальных сетей в учебно-воспитательном процессе. Выделен ряд психолого-педагогических предпосылок, облегчающих развитие информационно-образовательной среды обучения старшеклассников, основанные на взаимодействии обучения, воспитания и развития на всех его этапах. Исследована эффективность организации педагогического процесса с использованием сетевых технологий в соответствии принципам открытого образования, среди которых целостность, непрерывность и системность. У статті обґрунтовано суттєві психолого-педагогічні передумови розвитку інформаційно-освітнього середовища навчання старшокласників з використанням засобів мережних технологій. Проаналізовано стан і перспективи використання сучасних електронних соціальних мереж у навчально-виховному процесі. Виокремлено низку психолого-педагогічних чинників, що зумовлюють формування інформаційно-освітнього середовища навчання старшокласників, які базуються на взаємодії навчання, виховання й розвитку на всіх його етапах. Досліджено ефективність організації педагогічного процесу з використанням мережних технологій відповідно до принципів відкритої освіти, серед яких цілісність, неперервність і системність. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
|
|
Date |
2015-10-31
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття — Peer-reviewed Article рецензируемая статья |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1304
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 49, No 5 (2015); 82-88
Информационные технологии и средства обучения; Vol 49, No 5 (2015); 82-88 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 49, No 5 (2015); 82-88 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 49, No 5 (2015); 82-88 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1304/966
|
|
Rights |
Copyright (c) 2015 Olga E. Konevshchynska
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|