Record Details

ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ В ІНТЕГРОВАНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ (З ДОСВІДУ РОБОТИ)

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ В ІНТЕГРОВАНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ (З ДОСВІДУ РОБОТИ)
INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES OF STUDENTS TEACHING IN AN INTEGRATED EDUCATIONAL ENVIRONMENT (FROM EXPERIENCE)
ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ ОБУЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ В ИНТЕГРИРОВАННОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ (ИЗ ОПЫТА РАБОТЫ)
 
Creator Holovchenko, Nina I.
Kalmykov, Oleksandr M.
 
Subject інформаційно-комунікаційні технології навчання; інтегроване освітнє середовище; інклюзія; супровід навчання; інформаційна компетентність
information and communication technologies of teaching; integrated educational environment; inclusion; accompaniment of teaching; information competence
информационно-коммуникационные технологии обучения; интегрированная образовательная среда; инклюзия; сопровождение обучения; информационная компетентность
 
Description У статті узагальнюється досвід застосування інформаційно-комунікаційних технологій навчання в інтегрованому освітньому середовищі, досвід формування компетентної особистості. Зазначається, що інформаційна компетентність передбачає оволодіння новими інформаційними технологіями, уміннями добирати, аналізувати, оцінювати інформацію, систематизувати її. Окреслюються переваги і проблеми упровадження низки новітніх інформаційно-комунікаційних технологій навчання, необхідних для оптимізації сучасного навчального процесу у ВНЗ загалом, а також спеціалізованого технічного супроводу навчання студентів з інвалідністю. Доводиться, що системне застосування інноваційних технологій навчання сприяє підвищенню якості навчально-виховного процесу, формуванню фахової й інформаційної компетентності студентів.
In the article it has been summarized the experience of application of information and communication technologies of training in the integrated educational environment, experience of formation of the competent person. It is noted that information competence involves mastery of new information technologies, ability to select, analyze, estimate the information, systematize it. Advantages and problems of introduction of some the newest information and communication technologies of training necessary for optimization of modern process of training in high school in general, and also specialized technical support of training for students with physical disability are outlined. Affirms that system application of innovative learning technologies enhances the quality of teaching and educational process, formation of professional and information competence of students.
В статье обобщается опыт применения информационно-коммуникационных технологий обучения в интегрированной образовательной среде, опыт формирования компетентной личности. Отмечается, что информационная компетентность предусматривает овладение новыми информационными технологиями, умением подбирать, анализировать, оценивать информацию, систематизировать ее. Очерчиваются преимущества и проблемы внедрения ряда новейших информационно- коммуникационных технологий обучения, необходимых для оптимизации современного процесcа обучения в ВУЗе вообще, а также специализированного технического сопровождения обучения студентов с инвалидностью. Утверждается, что системное применение инновационных технологий обучения способствует повышению качества учебно-воспитательного процесса, формированию профессиональной и информационной компетентности студентов.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor

 
Date 2011-10-03
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion




 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/451
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 24, No 4 (2011)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 24, No 4 (2011)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 24, No 4 (2011)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 24, No 4 (2011)
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/451/429
 
Rights Copyright (c) 2011 Nina I. Holovchenko, Oleksandr M. Kalmykov
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0