Record Details

EDUCATIONAL ASTRONOMICAL OBSERVATIONS ON REMOTE ACCESS TELESCOPES

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title EDUCATIONAL ASTRONOMICAL OBSERVATIONS ON REMOTE ACCESS TELESCOPES
ВЫПОЛНЕНИЕ УЧЕБНЫХ АСТРОНОМИЧЕСКИХ НАБЛЮДЕНИЙ НА ТЕЛЕСКОПАХ С УДАЛЕННЫМ ДОСТУПОМ
ВИКОНАННЯ НАВЧАЛЬНИХ АСТРОНОМІЧНИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ НА ТЕЛЕСКОПАХ З ВІДДАЛЕНИМ ДОСТУПОМ
 
Creator Kriachko, Ivan P.
 
Subject astronomy studies; educational astronomy observations; remote access telescopes
обучение астрономии; учебные астрономические наблюдения; телескопы с удаленным доступом
навчання астрономії; навчальні астрономічні спостереження; телескопи з віддаленим доступом
 
Description The purpose of this article is to show the way of overcoming one of the major problems of astronomy teaching methods in upper secondary school – organization of educational astronomical observations. Nowadays it became possible to perform such observations on remote access telescopes. By using up-to-date informational and communicational technologies, having an opportunity to work with robotic telescopes allows us to organize a unique cognitive and research oriented activities for students while conducting their specialized astronomical studies. Below here is given a brief description of the most significant robotic telescopes and the way of the usage of open remote access telescopic network which was created by professors and scientists of Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, USA.
В статье показан путь преодоления одной из существенных проблем методики обучения астрономии в старшей общеобразовательной школе . – организации выполнения учебных астрономических наблюдений. Сейчас такие наблюдения можно выполнять с помощью телескопов с удаленным доступом. Применение современных информационно-коммуникационных технологий и возможность работать с телескопами-роботами позволяет в условиях профильного обучения организовать познавательно-исследовательскую деятельность учащихся в процессе обучения астрономии. Приведено краткое описание наиболее известных телескопов-роботов и пример работы с сетью телескопов с открытым (бесплатным) удаленным доступом, которую создали ученые и педагоги Гарвард-Смитсоновского центра астрофизики в США.
У статті показано шлях подолання однієї із суттєвих проблем методики навчання астрономії в старшій загальноосвітній школі – організації виконання навчальних астрономічних спостережень. Нині такі спостереження можна виконувати з допомогою телескопів з віддаленим доступом. Застосування сучасних інформаційно-комунікаційних технологій і можливість працювати з телескопами-роботами дозволяє в умовах профільного навчання організувати пізнавально-дослідницьку діяльність учнів у процесі навчання астрономії. Наведено короткий опис найвідоміших телескопів-роботів і приклад роботи з мережею телескопів з відкритим (без оплати) віддаленим доступом, яка створена науковцями й педагогами з Гарвард-Смітсонівського центру астрофізики в США.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2016-01-01
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

Peer-reviewed Article

рецензируемая статья

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1310
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 50, No 6 (2015); 50-56
Информационные технологии и средства обучения; Vol 50, No 6 (2015); 50-56
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 50, No 6 (2015); 50-56
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 50, No 6 (2015); 50-56
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1310/991
 
Rights Copyright (c) 2015 Ivan P. Kriachko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0