Record Details

СУЧАСНІ РЕАЛІЇ І ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ОСВІТІ

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title СУЧАСНІ РЕАЛІЇ І ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ОСВІТІ
MODERN REALITIES AND TRENDS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES DEVELOPMENT IN EDUCATION
СОВРЕМЕННЫЕ РЕАЛИИ И ТЕНДЕНЦИИ РАЗВИТИЯ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ОБРАЗОВАНИИ
 
Creator Osadchyi, Viacheslav V.
Osadcha, Kateryna P.
 
Subject інформаційно-комунікаційні технології; система освіти; модель оцінювання стану інформатизації навчальних закладів
information technology; education system; assessment model of informatization of educational institutions
информационные технологии; система образования; модель оценки состояния информатизации учебных заведений
 
Description У статті проаналізовано документи Світового саміту з питань інформатизації, дослідження освітньої мережі Eurydice щодо визначення ступеню використання ІКТ у викладанні і навчанні в європейських школах, Рекомендації Європейського Парламенту і Ради щодо ключових компетентностей для навчання протягом життя та інші публікації і документи. Розглянуто досвід провідних країн світу у впровадженні інформаційних технологій в освітній процес: прийняття ІКТ-компетентності як засобу отримання інших компетентностей, впровадження і фінансування державних програм інформатизації освіти, поширення хмарних технологій, електронного та дистанційного навчання, складання репозиторіїв електронних ресурсів, а також розробка моделі оцінювання стану інформатизації навчальних закладів. Виділено основні тенденції розвитку інформаційних технологій в освіті.
The article analyzes the documents of the World Summit regarding the information national support, investigation of education network Eurydice by determining the utilization degree of the use of computer informational technologies (CIT) in teaching and learning in schools in Europe, Recommendations of the European Parliament and of the Council on key competences for lifelong learning, other publications and documents. The leading countries experience for the informational technologies implementation in the educational process is described: the adoption of CIT competence as a means of formation of other competencies. In addition implementation and financing of the state programs on informatization of education, the extensive use of cloud-based technologies, electronic and distance learning, repository of electronic resources establishment, and development of assessment models status of informatization of the institution. The basic tendencies of information technologies development in education are detailed.
В статье проанализированы документы Всемирного саммита по вопросам информатизации, исследования образовательной сети Eurydice по определению степени использования ИКТ в преподавании и обучении в европейских школах, Рекомендации Европейского Парламента и Совета по ключевым компетентностям для обучения на протяжении жизни и другие публикации и документы. Рассмотрен опыт ведущих стран мира по внедрению информационных технологий в образовательный процесс: принятие ИКТ-компетентности как средства формирования других компетентностей, внедрение и финансирование государственных программ информатизации образования, распространение облачных технологий, электронного и дистанционного обучения, составление репозитариев электронных ресурсов, а также разработка модели оценки состояния информатизации учебного заведения. Выделены основные тенденции развития информационных технологий в образовании.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Date 2015-09-25
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
рецензируемая статья
Peer-reviewed Article
 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1252
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 48, No 4 (2015); 47-57
Информационные технологии и средства обучения; Vol 48, No 4 (2015); 47-57
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 48, No 4 (2015); 47-57
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 48, No 4 (2015); 47-57
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1252/951
 
Rights Copyright (c) 2015 Viacheslav V. Osadchyi, Kateryna P. Osadcha
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0