SOLVING ALGORITHMIC PROBLEMS ON GRAPHS AS A COMPONENT OF FORMING A FUTURE COMPUTER SCIENCE TEACHER’S ALGORITHMIC CULTURE
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
SOLVING ALGORITHMIC PROBLEMS ON GRAPHS AS A COMPONENT OF FORMING A FUTURE COMPUTER SCIENCE TEACHER’S ALGORITHMIC CULTURE
РЕШЕНИЕ АЛГОРИТМИЧЕСКИХ ЗАДАЧ НА ГРАФАХ КАК КОМПОНЕНТ ФОРМИРОВАНИЯ АЛГОРИТМИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ БУДУЩЕГО УЧИТЕЛЯ ИНФОРМАТИКИ РОЗВ’ЯЗАННЯ АЛГОРИТМІЧНИХ ЗАДАЧ НА ГРАФАХ ЯК КОМПОНЕНТ ФОРМУВАННЯ АЛГОРИТМІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ІНФОРМАТИКИ |
|
Creator |
Gryzun, Lyudmyla E.
Nozgka, Sergiy S. |
|
Subject |
algorithmic culture; algorithmic problems on graphs; future computer science teacher; practicum; MAPLE software
алгоритмическая культура; алгоритмические задачи на графах; будущий учитель информатики; практикум; среда MAPLE алгоритмічна культура; алгоритмічні задачі на графах; майбутній учитель інформатики, практикум; середовище MAPLE |
|
Description |
The relevance of the material stated in the paper is caused by the necessity of forming algorithmic culture which is leading component of professional competence of a future computer science teacher. The aim of the paper is detection of the role of solving algorithmic problems on graphs for forming algorithmic culture of a future computer science teacher. The potential of the each task as for promoting of formation structure components of algorithmic culture is analyzed. The urgency of design of a practicum on the tasks solving in the MAPLE software is grounded. Didactic content of the practicum is characterized. The perspectives of its implementation into the training practice are outlined.
Актуальность изложенного в статье материала обусловливается необходимостью формирования алгоритмической культуры, которая является ведущим компонентом профессиональной компетентности будущих учителей информатики. Цель статьи заключается в определении роли решения алгоритмических задач на графах в формировании алгоритмической культуры будущего учителя информатики. Проанализирован потенциал каждой из ключевых задач в аспекте способствования формированию структурных компонент алгоритмической культуры. Обоснована актуальность создания практикума по решению таких задач в среде MAPLE для будущих учителей информатики. Охарактеризовано дидактическое наполнение практикума. Очерчены перспективы его внедрения в практику обучения. Актуальність матеріалу, викладеного у статті, зумовлюється необхідністю формування алгоритмічної культури, яка є провідною складовою професійної компетентності майбутніх учителів інформатики. Мета статті полягає у визначенні ролі розв’язання алгоритмічних задач на графах у формуванні алгоритмічної культури майбутнього вчителя інформатики. Проаналізовано потенціал кожної з ключових задач щодо сприяння формуванню структурних компонентів алгоритмічної культури. Обґрунтовано актуальність створення практикуму з розв’язування таких задач у середовищі MAPLE для майбутнього вчителя інформатики. Охарактеризовано дидактичне наповнення практикуму. Окреслено перспективи його впровадження у практику навчання. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2012-06-28
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — — рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/688
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 29, No 3 (2012)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 29, No 3 (2012) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 29, No 3 (2012) Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 29, No 3 (2012) 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/688/512
|
|
Rights |
Copyright (c) 2012 Lyudmyla E. Gryzun, Sergiy S. Nozgka
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|