Record Details

Проектування освітнього середовища ЗДО на засадах індивідуалізації та диференціації

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742109/
https://zbirnyk.ipv.org.ua/ua/arkhiv-vipuskiv/product/view/24/451
10.32405/2308-3778-2019-23-1-53-64
 
Title Проектування освітнього середовища ЗДО на засадах індивідуалізації та диференціації
Design of the educational environment on the basis of individualization and differentiation
 
Creator Гавриш, Н.В.
Рейпольська, О.Д.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Статтю присвячено проблемі проектування освітнього середовища закладу дошкільної освіти для індивідуального розвитку старшого дошкільника. На основі аналізу філософської та психолого-педагогічної літератури, сучасних підходів до створення, моделювання освітнього середовища, узагальнення та систематизації емпіричних даних з теми дослідження, педагогічного досвіду було визначено основні ключові поняття дослідження, а саме: «розвиток особистості дитини старшого дошкільного віку» – процес формування особистості як соціальної якості в результаті її соціалізації та виховання яке здійснюється в процесі діяльності, що керується системою мотивів, наявної у певної конкретної особистості; «проектування освітнього середовища» як спеціально організовану педагогічну діяльність, що полягає у побудові й реалізації системи наукових орієнтирів, які задають технологічний вектор взаємодії всіх учасників (суб’єктів) освітнього процесу, спрямований на успішне досягнення мети цілісного розвитку особистості дитини старшого дошкільного віку. Презентовано загальну гіпотезу дослідження, яка полягає в тому, що проектування освітнього середовища буде відбуватися ефективніше за умови застосування науково обґрунтованих теоретико-методологічних та методичних засад, а саме: принципів, наукових підходів, концепцій, об’єктивних законів та закономірностей навчання, виховання й розвитку дітей старшого дошкільного віку в освітньому середовищі, доцільних форм і методів педагогічної діяльності в освітньому процесі закладів дошкільної освіти. Представлено аналіз даних, отриманих під час констатувального етапу педагогічного експерименту.
The article is devoted to the problem of designing the educational environment of a preschool education institution for the individual development of a senior preschooler. Based on analysis of philosophical, psychological and pedagogical literature, modern approaches to creation, modeling of educational environment, generalization and systematization of empirical data on the topic of research, pedagogical experience, the basic key concepts of the research were defined, namely: “development of the personality of a preschool child” – a process formation of personality as a social quality as a result of its socialization and education that is carried out in the process of activity, guided by a system of motives available in a particular cost; “designing the educational environment” as a specially organized pedagogical activity, which consists in the construction and implementation of a system of scientific guidelines that set the technological vector of interaction of all participants (subjects) of the educational process, aimed at the successful achievement of the goal of holistic development of the personality of an older preschool child. The general hypothesis of the study is that the design of the educational environment will be more effective if the scientifically substantiated theoretical and methodological and methodological bases are applied, namely: principles, scientific approaches, concepts, objective laws and laws of teaching, education and development children of older preschool age in the educational environment, appropriate forms and methods of pedagogical activity in the educational process of institutions of preschool education. The analysis of the data obtained during the ascertainment stage of the pedagogical experiment is presented.
 
Publisher Інститут проблем виховання НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742109/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%93%D0%B0%D0%B2%D1%80%D0%B8%D1%88%20%D0%A0%D0%B5%D0%B9%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0.pdf
- Гавриш, Н.В. (orcid.org/0000-0002-9254-558Х <http://orcid.org/0000-0002-9254-558Х>) and Рейпольська, О.Д. (orcid.org/0000-0002-5524-7110 <http://orcid.org/0000-0002-5524-7110>) (2019) Design of the educational environment on the basis of individualization and differentiation Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 1 (23). pp. 53-64. ISSN 2308-3778
10.32405/2308-3778-2019-23-1-53-64