Record Details

Ґенеза соціального інтелекту в дошкільному віці: теоретичний дискурс

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/736842/
http://habitus.od.ua/journals/2023/49-2023/11.pdf
10.32782/2663-5208.2023.49.11
 
Title Ґенеза соціального інтелекту в дошкільному віці: теоретичний дискурс
The genesis of social intelligence during preschool age: a theoretical discourse
 
Creator Омельченко, Ірина Миколаївна
Кобильченко, В.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті розглянуто специфіку ґенези соціального інтелекту в дошкільному дитинстві через аналіз науково-теоретичних праць українських і зарубіжних психологів. За допомогою теоретичного аналізу виокремлено джерела розвитку соціального інтелекту в дошкільному віці. Виділено основні психічні процеси, засобами яких розвивається соціальний інтелект у дошкільному дитинстві. До них віднесено: емоції, пам'ять, уяву, почуття, моральні інстанції, самосвідомість, волю, які системно розвиваються в процесі реалізації дошкільником себе в трьох модусах: стосунки з близьким дорослим; стосунки із суспільством; стосунки з однолітками. Виділено, що у зазначений віковий період відбувається диференціювання зовнішнього і внутрішнього світу, коли думки та почуття (свої і чужі) виділяються у самостійну реальність, стають предметом інтересу дитини та частково реалізується узгодження різних точок зору, намірів, дій, а отже, дитина пробує зайняти позицію іншої людини і пропонує партнеру приміряти свою позицію. Обґрунтовано сутність розвитку і формування соціального інтелекту в дошкільному віці на основі компетентнісного підходу, який експлікований у Базовому компоненті дошкільної освіти (далі – БКДО) та Концепції нової української школи. Розкрито, що в межах БКДО розвиток соціального інтелекту реалізується переважно педагогами та психологом у руслі освітніх напрямів «Особистісна компетентність», «Дитина у соціумі» та «Мовлення дитини». Розкрито, що наступність у розвитку і формуванні соціального інтелекту в умовах переходу від дошкілля до початкової ланки освіти реалізуються через комунікативну, соціальну і громадянську компетентність у межах Концепції нової української школи. Окреслено, що перспективи майбутніх наукових студій будуть спрямовані на розроблення та апробацію діагностичного інструментарію для дослідження соціального інтелекту у дітей дошкільного віку з нормотиповим розвитком та інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву з урахуванням психологічних особливостей його ґенези.
The article examines the specific genesis of social intelligence during preschool childhood by reviewing scientific works of Ukrainian and foreign psychologists. Via theoretical analysis, the sources of social intelligence development during preschool age are determined. The main mental processes are highlighted by means of which social intelligence develops during preschool childhood. These processes include: emotions, memory, imagination, feelings, moral aspect, self-awareness, will, which are developed systematically via a pre-schooler’s self-realization in three areas: relationship with a close adult; relationship with society; relationship with peers. During the specified age period, the external and internal worlds are differentiated, so thoughts and feelings (one’s own and others’) are formed into an independent reality, become the subject of a child’s interest, and different points of view, intentions and actions become partially coordinated, and therefore, a child tries to step onto another person’s position and offers his/her partner to try on his/her position. The essence of social intelligence formation and development during preschool age is substantiated on the basis of the competence approach, which is explained in the Basic Component of Preschool Education (BCPE) and the Concept of the New Ukrainian School. Within the framework of BCPE, social intelligence is mainly developed by teachers and psychologists in the educational areas “Personal competence”, “Child in society” and “Child’s speech”. Social intelligence is developed without interruption during transition from preschool to primary school education by development of communicative, social and civic competence within the framework of the Concept of the New Ukrainian School. Our future scientific studies will be aimed at the development and testing of measuring set to study social intelligence for preschool children who show normative typical development and who show intellectual difficulties of a mild degree, by taking into account the psychological features of its genesis.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/736842/1/%D0%93%D0%B0%D0%B1%D1%96%D1%82%D1%83%D1%81%2049%20%D0%9E%D0%BC%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D1%87%2C%20%D0%9A%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D1%87.pdf
- Омельченко, Ірина Миколаївна (orcid.org/0000-0002-4698-0273 <http://orcid.org/0000-0002-4698-0273>) and Кобильченко, В.В. (orcid.org/0000-0002-7717-5090 <http://orcid.org/0000-0002-7717-5090>) (2023) The genesis of social intelligence during preschool age: a theoretical discourse Габітус (49). pp. 69-75. ISSN 2663-5208
10.32782/2663-5208.2023.49.11
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32782/2663-5208.2023.49.11