Record Details

Регіональні особливості комунікативних практик громадянської та національної самоідентифікації студентської молоді

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711375/
 
Title Регіональні особливості комунікативних практик громадянської та національної самоідентифікації студентської молоді
Regional peculiarities of the student communication practices of civic and national self-identification
Региональные особенности коммуникативных практик гражданской и национальной самоидентификации студенческой молодежи
 
Creator Жадан, Ірина Василівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
314/316 Society
 
Description Проаналізовано результати емпіричного дослідження регіональних відмінностей комунікативних практик громадянської та національної само ідентифікації студентської молоді. Визначено факторні моделі смислових конструктів, які задають параметри самоідентифікування, виявлено регіональні особливості комунікативних практик, що зумовлюють процеси громадянської і національної само ідентифікації студентства. Встановлено, що базові смисли комунікативних практик молоді різних регіонів країни мають суттєві відмінності. У фокусі уваги молоді центрального регіону – цілі громадянської ідентифікації, молодь сходу обирає вектори самоідентифікації, у північному регіоні зосереджені на регіональній ідентифікації, у центральному і південному – обговорюють ресурси громадянської ідентифікації та визначаються щодо міри громадянської активності та її наслідків. Комунікативні практики більшості респондентів репрезентовані смислами, характерними для першого (позначення ідентичності) і другого (символічного її осмислення ) рівнів громадянської само ідентифікації. Смисли, що репрезентують третій та четвертий рівні само ідентифікації (конструювання умов і правил перетворення реальності та конструювання категорій і ідеалів, з якими особа себе ідентифікує) артикульовані у практиках схематично. Частка респондентів з само ідентифікацією рівня позначення ідентичності (протоідентичність) переважає на півночі та сході (відповідно 57 і 56%), найменше представників цієї групи – у центральному регіоні (29%). У кожному з регіонів визначено найменш артикульовані смисли громадянської та національної само ідентифікації
The article is devoted to the analysis of the empirical study of the regional differences in the student communication practices of civic and national self-identification. It presents the factor models of the semantic constructs which define self-identification parameters, and outline regional peculiarities of the communication practices which determine student civic and national self-identification processes. It is proved that the basic meanings of the youth communication practices in different regions of the country substantially differ. The youth of the central region focuses their attention on the aims of civic identification; the youth of the east chooses vectors of self-identification, the youth of the northern region concentrates on the regional identification; their fellow students in the central and southern regions discuss resources of civic identification and determine the degree of civic participation and its consequences. Communication practices of the majority of the respondents are represented by the meanings characteristic of the first (identity marking) and the second (symbolic comprehension ) levels of civic identification. The meanings representing the third and fourth levels of self-identification (construction of categories and ideals which individuals identify themselves with and construction of conditions and rules of transforming the reality) is articulated in practice schematically. The number of respondents with the identity marking self-identification (protoidentity) is bigger in the north and the east (57 and 56% accordingly); the smallest number of this group representatives can be found in the central region (29%). The author identifies the least articulated meanings of civic and national self-identification in every region.
Проанализированы результаты эмпирического исследования региональных различий коммуникативных практик гражданской и национальной самоидентификации студенческой молодежи. Определены факторные модели смысловых конструктов, задающих параметры самоидентификации, выявлены региональные особенности коммуникативных практик, обуславливающие процессы гражданской и национальной самоидентификации студенчества. Установлено, что базовые смыслы коммуникативных практик молодежи разных регионов страны имеют существенные различия. В фокусе внимания молодежи центрального региона - цели гражданской идентификации, молодежь востока выбирает векторы самоидентификации, в северном регионе сосредоточены на ценностях региональной самоидентификации, в центральном и южном - обсуждают ресурсы гражданской идентификации и определяются в целесообразности степени гражданской активности и ее последствий. Коммуникативные практики большинства респондентов ретранслируют смыслы, характерные для первого (обозначение идентичности) и второго (символическое ее осмысление) уровней гражданской самоидентификации. Смыслы третьего и четвертого уровней самоидентификации (конструирование условий и правил преобразования реальности и конструирования категорий и идеалов, с которыми личность себя идентифицирует) артикулированы в практиках схематично. Респондентов с идентификацией уровня обозначения идентичности (протоидентичность) больше всего на севере и востоке (соответственно 57 и 56%), меньше всего - в центральном регионе (29%). В каждом из регионов определены наименее артикулированные смыслы гражданской и национальной самоидентификации.
 
Publisher Міленіум
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711375/1/Zhadan_pp.pdf
- Жадан, Ірина Василівна (orcid.org/0000-0001-5274-574X <http://orcid.org/0000-0001-5274-574X>) (2017) Regional peculiarities of the student communication practices of civic and national self-identification Проблеми політичної психології, 6 (20). pp. 214-225. ISSN 2411-1449