Record Details

TRANSPARENCY OF EUROPEAN AND NATIONAL FRAMEWORK OF QUALIFICATIONS ON THE BASIS OF COMPUTER ONTOLOGY

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title TRANSPARENCY OF EUROPEAN AND NATIONAL FRAMEWORK OF QUALIFICATIONS ON THE BASIS OF COMPUTER ONTOLOGY
ОБЕСПЕЧЕНИЕ ПРОЗРАЧНОСТИ ЕВРОПЕЙСКОЙ И НАЦИОНАЛЬНЫХ РАМОК КВАЛИФИКАЦИЙ С ПОМОЩЬЮ КОМПЬЮТЕРНЫХ ОНТОЛОГИИ
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОЗОРОСТІ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ І НАЦІОНАЛЬНИХ РАМОК КВАЛІФІКАЦІЙ ЗА ДОПОМОГОЮ КОМП’ЮТЕРНИХ ОНТОЛОГІЙ
 
Creator Pryima, Serhiy M.
Panin, Oleksii V.
 
Subject qualification; frame qualifications; computer ontology; OWL
компетентности; квалификация; рамка квалификаций; компьютерная онтология; OWL
компетентності; кваліфікація; рамка кваліфікацій; комп’ютерна онтологія; OWL
 
Description The article shows the potential of computing ontologies in ensuring transparency of European and national qualification frameworks. Found that the European Qualifications framework consists of eight interconnected levels that describe the qualification using learning outcomes – triad competencies: knowledge, skills and competences. Results orientation training helps you compare qualifications and simplifies the procedure for their acceptance. Examples of tools facilitating the correlation of levels of European and national qualification frameworks; list the advantages and disadvantages of each. It is proved that the transparency of qualification frameworks can be successfully achieved if they are implemented in the form of computer-based ontologies. It is shown that ontology is a description of declarative knowledge in the form of classes and the relationships between them. The Protege-OWL editor for building domain-oriented ontology is described. An example of computer-designed ontologies and their ability to ensure the transparency of the European and national qualification frameworks is proposed
Показан потенциал компьютерных онтологий в обеспечении прозрачности Европейской и национальных рамок квалификаций. Выяснено, что Европейская рамка квалификаций состоит из восьми взаимосвязанных уровней, которые описывают квалификацию с помощью результатов обучения – триады профессиональных качеств: знаний, навыков и компетентностей. Ориентация на результаты обучения помогает сравнивать квалификации и упрощает процедуру для их признания. Приведены примеры инструментальных средств, облегчающих установление соотношения уровней Европейской и национальных рамок квалификаций; перечислены их преимущества и недостатки. Доказано, что прозрачность рамок квалификаций может быть успешно обеспечена при условии их реализации в виде компьютерных онтологий. Показано, что онтология представляет собой описание декларативных знаний в виде классов и отношений между ними. Представлены возможности редактора Protege-OWL для построения предметно-ориентированной онтологии. Приведен пример разработанных компьютерных онтологий и их возможности по обеспечению прозрачности Европейской и национальных рамок квалификаций.
Показано потенціал засобу комп’ютерних онтологій у забезпеченні прозорості Європейської й національних рамок кваліфікацій. Зазначено, що Європейська рамка кваліфікацій містить вісім взаємопов’язаних рівнів, на яких кваліфікація визначається за результатами навчання – тріадою професійних якостей: знань, навичок і компетентностей. Орієнтація на результати навчання допомагає порівняти кваліфікації і спрощує процедуру їх визнання. Наведено приклади інструментальних засобів, що полегшують встановлення співвідношення рівнів Європейської й національних рамок кваліфікацій; зазначено їхні переваги й недоліки. Доведено, що прозорість рамок кваліфікацій може бути успішно забезпечена за умови їх реалізації у вигляді комп’ютерних онтологій. Показано, що онтологія є описом декларативних знань у вигляді класів із відношеннями між ними. Висвітлено можливості редактора Protege-OWL для побудови предметно-орієнтованих онтологій. Наведено приклади розроблених комп’ютерних онтологій та їхні можливості із забезпечення прозорості Європейської й національних рамок кваліфікацій.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2013-03-05
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


рецензована стаття

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/789
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 33, No 1 (2013)
Информационные технологии и средства обучения; Vol 33, No 1 (2013)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 33, No 1 (2013)
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 33, No 1 (2013)
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/789/588
 
Rights Copyright (c) 2013 Serhiy M. Pryima, Oleksii V. Panin
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0