Record Details

PARADIGM OF EDUCATION FOR THE INFORMATION SOCIETY

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title PARADIGM OF EDUCATION FOR THE INFORMATION SOCIETY
ПАРАДИГМА ОБРАЗОВАНИЯ ДЛЯ ИНФОРМАЦИОННОГО ОБЩЕСТВА
ПАРАДИГМА ОСВІТИ ДЛЯ ІНФОРМАЦІЙНОГО СУСПІЛЬСТВА
 
Creator Bogachkov, Yuriy M.
Feldman, Jacob A.
 
Subject information society; educational practice; class of problems; educational text; educational paradigm; paradigm of pedagogy as a science; crisis of education
информационное общество, образовательная практика; класс задач; образовательный текст; образовательная парадигма; парадигма педагогики как науки; кризис образования
інформаційне суспільство, освітня практика; клас завдань; освітній текст; освітня парадигма; парадигма педагогіки як науки; криза освіти
 
Description Considering total crisis in education in Informational Age, we suggest that to overcome the crisis, it is necessary to promote pedagogical science up from "pre-paradigm stage” to the "paradigm stage". For this purpose it is necessary to separate the "educational science" from "education." “Educational paradigm” in such study will be the subject of the science. The key concepts for the "pedagogical paradigm" should be the concepts of "educational practice", "class of problems" and "educational text". We offer some axioms around these concepts.
Рассматривается вопрос подготовки системы образования для функционирования в информационном обществе. Предложено, что для этого необходимо перевести педагогическую науку с “допарадигмальной” стадии на “парадигмальную”. Ключевыми для “педагогической парадигмы” должны стать понятия “образовательная практика”, “класс задач” и “образовательный текст”. Предложены некоторые аксиомы “педагогической парадигмы”. Предполагается, что реализация цепочки “педагогическая парадигма”→ “парадигмы образования” позволит построить эффективный базис управления образованием и отбора лучших образовательных практик. Такой базис объективно необходим для функционирования систем образования в информационном обществе.
Розглядається питання підготовки системи освіти для функціонування в інформаційному суспільстві. Запропоновано, що для цього необхідно перевести педагогічну науку з "допарадигмальної" стадії на "парадигмальну". Ключовими для "педагогічної парадигми" повинні стати поняття "освітня практика", "клас задач" і "освітній текст". Запропоновано деякі аксіоми "педагогічної парадигми". Передбачається, що реалізація ланцюжка "педагогічна парадигма" → "парадигми освіти" дозволить побудувати ефективний базис управління освітою s відбору кращих освітніх практик. Такий базис об'єктивно необхідний для функціонування системи освіти в інформаційному суспільстві.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Date 2015-10-31
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
рецензируемая статья
Peer-reviewed Article
 
Format application/pdf
application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1277
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 49, No 5 (2015); 1-15
Информационные технологии и средства обучения; Vol 49, No 5 (2015); 1-15
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 49, No 5 (2015); 1-15
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 49, No 5 (2015); 1-15
2076-8184
 
Language eng
rus
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1277/958
http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1277/959
 
Rights Copyright (c) 2015 Yuriy M. Bogachkov, Jacob A. Feldman
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0