Record Details

INFORMATION TECHNOLOGY USE AND ACADEMIC ACHIEVEMENTS OF STUDENTS IN PRIMARY SCHOOLS

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title INFORMATION TECHNOLOGY USE AND ACADEMIC ACHIEVEMENTS OF STUDENTS IN PRIMARY SCHOOLS
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ И УЧЕБНЫЕ ДОСТИЖЕНИЯ УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЫ
ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ І НАВЧАЛЬНІ ДОСЯГНЕННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
 
Creator Rabayah, Khalid Said
 
Subject ICT use; TIMMS Test; Students achievements; ICT in education; E-learning effectiveness
использование ИКТ; тесты TIMMS; учебные достижения учащихся; ИКТ в образовании; эффективность электронного обучения
використання ІКТ; тести TIMMS; навчальні досягнення учнів; ІКТ в освіті; ефективність електронного навчання
 
Description The association between ICT diffusion and education is a subject of hot debate in both ICT and educational circles. Stances range from positive enthusiast, to skeptics, to disbelievers vis-a-vis the impact of ICT on students’ achievements. The purpose of this paper is to investigate the presence of any correlation between students’ academic achievements as recorded by Trends in International Mathematics and Science (TIMMS 2011) and the penetration of ICT in their schools and households, with focus primarily on computers and the Internet. The paper relies on the analysis of the data published by the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMMS 2011), international study center and the international association for the evaluation of educational achievements. Statistical data analysis will be employed to figure out whether there is any correlation between the penetration level of ICT and the students’ score in math and science tests as recorded by the TIMMS 2011 international scale. The analysis conducted within the scope of this research indicates the lack of any association between ICT use and students achievements in math and science subjects. Though the linkage between students’ achievements is not a straightforward issue that can be uncovered via simple regression analysis, however, the results definitely indicate that employment of ICT in both schools and homes is an insignificant factor that can be easily offset by other major factors, like socio-economic conditions, instruction resources, teachers’ capabilities, or cultural factors.
Связь между распространением ИКТ и образования является предметом горячих дебатов в ИКТ и образовательных кругах. Существуют самые разные мнения: от положительных энтузиастов до скептиков и тех., кто не верит влиянию ИКТ на достижения учащихся. Целью данной работы является исследовать наличие любой корреляции между академическими достижениями учеников, как это описано в международном сравнительном исследовании качества естественно-математического образования учащихся 4-х и 8-х классов TIMMS 2011, и проникновение ИКТ в школы и быт, с акцентом в первую очередь на компьютеры и Интернет. Статья базируется на анализе данных, опубликованных международным исследованием TIMMS 2011, Международным центром исследования и Международной ассоциации по оценке учебных достижений. Статистический анализ данных будет использоваться для того, чтобы выяснить, есть ли корреляция между уровнем проникновения ИКТ и тестовых оценках учащихся по математикие и естественным наукам, которые отражены по международной шкале TIMMS 2011. Анализ, проведенный в рамках данного исследования, указывает на отсутствие всякой связи между использованием ИКТ и достижениями учащихся по математике и естественным наукам. Хотя связь между достижениями учащихся не является простым вопросом, который может быть раскрыт через простой регрессионный анализ, однако, результаты определенно указывают, что применение ИКТ в школах и в быту является незначительным фактором, который может быть легко компенсирован другими основными факторами, такими как: социально-экономические условия, ресурсы с инструкциями, возможности учителей, факторы культуры.
Зв'язок між поширенням ІКТ та освіти є предметом гарячих дебатів в ІКТ та освітніх колах. Існують досить різні думки: від позитивних ентузіастів до скептиків та тих хто не вірить у вплив ІКТ на досягнення учнів. Метою даної роботи є дослідити наявність будь-якої кореляції між академічними досягненнями учнів, як це описано у міжнародному порівняльному дослідженні якості природничо-математичної освіти учнів 4-х та 8-х класів TIMMS 2011, і проникнення ІКТ в школи і побут, з акцентом в першу чергу на комп'ютери та Інтернет . Стаття базується на аналізі даних, опублікованих міжнародним дослідженням TIMMS 2011, Міжнародним центром дослідження та Міжнародної асоціації з оцінки навчальних досягнень. Статистичний аналіз даних буде використовуватися, для того щоб з'ясувати, чи є кореляція між рівнем проникнення ІКТ та тестових оцінках учнів з математикиі та природничих наук, які відображені за міжнародною шкалою TIMMS 2011. Аналіз, проведений в рамках даного дослідження, вказує на відсутність будь-якого зв'язку між використанням ІКТ і досягненнями учнів з математики та природничих наук. Хоча зв'язок між досягненнями учнів не є простим питанням, яке може бути розкрито через простий регресійний аналіз, однак, результати виразно вказують, що застосування ІКТ в школах і у побуті є незначним фактором, який може бути легко компенсовано іншими основними факторами, такими як: соціально-економічнимі умови, ресурси з інструкцій, можливості вчителів, культурні чинники.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Date 2014-10-24
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


рецензована стаття

 
Format application/pdf
 
Identifier http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1124
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 43, No 5 (2014); 40-55
Информационные технологии и средства обучения; Vol 43, No 5 (2014); 40-55
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 43, No 5 (2014); 40-55
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 43, No 5 (2014); 40-55
2076-8184
 
Language eng
 
Relation http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1124/838
 
Rights Copyright (c) 2014 Khalid Said Rabayah
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0